Liqui Molys rengöringsmedel för dieselpartikelfilter har utsetts till Årets innovation i USA

Med sitt rengöringsmedel för dieselpartikelfilter har Liqui Moly utvecklat en äkta innovation. Strax efter sin marknadslansering i USA har produkten utsetts till ”2013 Best New Product for Import Cars”.

– Priset är eftermarknadens motsvarighet till filmindustrins Oscar och vi är mycket stolta över utmärkelsen. Den visar att nya tekniker skapar nya affärsmöjligheter, säger Liqui Molys amerikanske marknadsföringschef, David Pollack.

Världens största årliga eftermarknadsmässa
Det var under Automotive Aftermarket Products Expo i Las Vegas, världens största årliga eftermarknadsmässa för fordon, som Liqui Moly tog hem det prestigefyllda priset Årets innovation, ”2013 Best New Product for Import Cars”. Utmärkelsen delas ut varje år av Auto International Association (AIA) som hör till det statliga eftermarknadsförbundet Automotive Aftermarket Industry Association i USA och representerar området för importfordon.

Varför vann Liqui Moly?
Moderna dieselbilar har ett dieselpartikelfilter som fångar upp sot. Filtret löser avgasproblem men kan i sin tur orsaka andra problem. Om fordonet körs korta sträckor och om bränslet inte håller bästa dieselkvalitet kan filtret täppas till. Motorns prestanda sjunker tills den slutar fungera helt.

Liqui Molys rengöringsmedel för dieselpartikelfilter är ett förmånligt och effektivt alternativ till dyra filterbyten. Filtret behöver inte demonteras för att rengöras och hela processen tar endast 30-60 minuter. Fordonets prestanda ökar märkbart efter rengöringen.
– Förare sparar en massa pengar och verkstäder får en attraktiv tilläggstjänst. Kitet utgör dessutom ett perfekt verktyg för kundlojalitet, säger David Pollack.

I Sverige distribueras Liqui Moly av KG Knutsson AB och kan köpas hos bland annat Autoexperten.

Bildtext:
Fr v till h: David Pollack (Liqui Moly), Thomas Beer (vice ordförande AIA), Chris Luessen (Liqui Moly).

Jonas Westerlind

Produktchef Olja & kemi 08-92 30 00