Liqui Molys tillsatser förlänger livet på ditt dieselfilter

Liqui Molys tillsatser förlänger livet på ditt dieselfilter

Allt fler dieseldrivna fordon utrustas med ett dieselpartikelfilter – både från fabrik och i efterhand. Dieselpartikelfilter har en begränsad brukstid, ofta betydligt kortare än tillverkarens specifikationer. En av huvudorsakerna till detta är sot, filtrets fiende nummer ett. Ett innovativt filterskydd från Liqui Moly råder nu bot på detta. Bränsletillsatsen håller filtret rent och ger längre livslängd. Den utökar även verkstäders tjänsteutbud.

I dieseldrivna bilar sätts ofta ett partikelfilter som renar avgaserna från skadlig sot. När avgaserna når en viss temperatur sätter regenereringen igång i specifika intervaller. Sotpartiklarna förbränns i filtret så att det behåller sin genomsläppningsförmåga.

Denna process är dock beroende av körsättet. Fordon som används främst för korta avstånd eller i stadstrafik når sällan eller aldrig tillräckligt hög temperatur. Detta innebär att soten inte förbränns helt vilket gör att den gradvis täpper till filtret. Resultatet blir i förlängningen att motorn tappar i prestanda tills kraftöverföringen slutar fungera helt. När det har gått så långt finns det ingen annan utväg än att byta ut filtret – till dyra pengar. Detta kan ske så tidigt som efter 20 000 kilometer istället för det normala som är över 100 000 kilometer.

För att man ska kunna undvika detta scenario har Liqui Moly utvecklat en bränsletillsats som fungerar i förebyggande syfte för att skydda dieselpartikelfiltret. ”Om filterskyddet används regelbundet skyddas filtret effektivt mot sot, så att dyra reparationer och driftstopp kan undvikas”, säger Uwe Krügel, chef för forskning och utvecklig/tillämpningsteknik.

Tillsatsen används vid tankning i intervaller på 2 000 kilometer. En förpackning på 250 ml räcker till 50-70 liter diesel och lämpar sig för alla fordon med dieselpartikelfilter såvida de inte har ett elektroniskt styrt tanksystem för tillsatser, vilket är fallet med fordon från Citroën och Peugeot.

”Den här tillsatsen är en praktisk ny tjänst för verkstäder, de kan hjälpa sina kunder att spara pengar”, förklarar Krügel.

Jonas Westerlind

Produktchef Olja & kemi 08-92 30 00