Lita inte på billliga alkomätare

Lita inte på billliga alkomätare

Svar till Plus och tittarna till programmet PLUS /SVT den 27 Mars 2013.

Eftersom Dräger är klar marknadsledare inom alkoholmätning och jag såg ert inslag om alkomätare häromdagen och blev av naturliga skäl intresserad.

Nu var ju inte Dräger representerade i testet, mer än att vi tillverkar det instrumentet polisen kallar ”sållningsinstrument”, Dräger Alcotest 6810.

Jag är ändock lite förvånad över vinklingen i repotaget. Med de testare ni provade, i den prisklassen, och därmed tekniklösningar de har, så var det ett mycket väntat resultat, det kunde blivit mycket värre än så! Att det skulle röra sig om individfel på de mätarna, eller att man ska ”vänta 20 minuter mellan test” är helt fel. Resultatet kommer bli detsamma, eller sämre.

Det är i min värld allmänt känt att så är fallet så det är inget större nyheter. Eventuellt är jag något miljöskadat och det inte är allmän kunskap, men ganska många tester genom åren har visat exakt samma resultat.

Det finns dock mätare avsedda för personligt bruk som man faktiskt kan lita på. Då rör det sig dock om en annan prisnivå, exempelvis som Drägers nedskalade ”lillebror” till polisens mätare, Dräger Alcotest 3000. Att säga att alla alkomätare är skräp är alltså inte helt rättvisande.

Om man inte har de pengarna så rekommenderar dock alltid vi att det är bättre att gå på sin magkänsla än att lita på ett icke tillförlitligt instrument. Med magkänsla lägger de flesta på mycket god marginal, ett opålitligt instrument riskerar att ”övertyga” dig att göra något du inte borde och därmed riskera sitt och andras liv. Där gjorde ni också samma bedömning som oss, men att säga att alkomätare i generell mening inte går att lita på är som sagt inte korrekt.

Med Vänliga hälsningar -Thomas Bergdahl

Källa: http://www.svt.se/plus/lita-inte-pa-billiga-alkomatare

"Lita inte på billiga alkomätare" PLUS/SVT Publicerades: ons 27 mar -  Längd: 5 min 56 sek. Ingen av de sex alkomätarna i Plus test visade rätt resultat. Flera av dem gav för låga utslag och grönt ljus för bilkörning vid berusning.