​Verkstäderna måste förbereda sig för de nya stötdämparna

​Verkstäderna måste förbereda sig för de nya stötdämparna

Nu börjar stötdämpare med inbyggd stoppbuffert dyka upp utanför originalverkstäderna. Och de kräver en ny typ av verktyg.

Från 2010 års bilmodeller börjar det dyka upp en ny typ av stötdämpare, med inbyggd stoppbuffert, som kräver en helt annan hantering när det är dags för byte och underhåll.
– Förut kunde mekanikerna dra isär dämparna utan ansträngning för att få dem på plats. Nu krävs det kraft och fixering för att kunna låsa dem i position. Det är en helt annan arbetsmetod och den kräver en helt ny typ av verktyg, säger Bert Lundmark, produktutvecklare på Kamasa Tools.

Stötdämparen det rör sig om är en McPherson-konstruktion. McPherson sitter i majoriteten av moderna bilar. Några biltillverkare som använder den nya typen av konstruktion är BMW, Toyota, Mercedes Benz, Peugeot, Fiat och Ford.
– Nu när nybilsgarantin går ut börjar de här bilarna oftare dyka upp utanför originalverkstäderna, säger Bert Lundmark.

För att möta det ökande behovet av att kunna hantera den här typen av stötdämpare har Kamasa Tools tagit fram sin verktygssats K 10633. Med hjälp av den krävs det ingen särskild mankraft för att spänna ut stötdämparbenet. Mekanikern monterar det gängförsedda verktyget och roterar sedan enkelt ut stötdämparen till dess fulla längd.
– Ifall mekanikern använder fel verktyg kan stötdämparen lätt ta skada. Och om man alls lyckas montera med befintliga verktyg kommer det ta oförsvarligt lång tid. Med K 10633 kan verkstaden lova att stötdämparbytet går minst lika snabbt som tidigare, avslutar Bert Lundmark.

Kamasa Tools stötdämparsats K 10633 finns på autoexperten.se och hos Autoexperten och andra välsorterade butiker.

K 10633 innehåller:

• 1 invändigt gängad basring