KGK och Autoexperten Detaljists hållbarhetsredovisning för 2018

Att ta hand om bilar som redan finns - en strategi för hållbar utveckling

Människors önskan och behov av att kunna röra sig från ett ställe till ett annat kommer finnas även i framtiden. För att kunna göra det behöver hela transportbranschen utvecklas. KGK och Autoexperten vill vara med och utveckla framtidens transporter bland annat genom att ta hand om de bilar och bildelar som redan finns.

I Sverige finns det 4,8 miljoner bilar och cirka 1,5 miljoner av dessa är ett till fyra år gamla. Av dessa är bara cirka 70 000 laddbara och 14 000 rena elbilar. När vi nu står inför en snabb omställning till bilar med mindre klimatpåverkan KGK och Autoexperten en viktig roll att ta hand om de bilar som redan finns.

- KGK:s löfte till våra kunder är en långsiktigt bra affär. Vår strategi är att bland annat arbeta med reservdelar som motsvarar originalkvalitet för högsta hållbarhet och effektivitet, säger KGK:s vd Johan Regefalk.

KGK renoverar reservdelar och säljer till exempel cirka 20 000 renoverade bromsok per år. I ZF-verkstaden i Sollentuna renoveras utbytesväxellådor för bussar, entreprenadmaskiner och lastbilar. Genom att renovera kan man spara upp till 90 procent i material jämfört med att ta fram en helt ny.

- Det är när alla gör skillnad i sitt dagliga arbete som vi tar det stora steget mot ett mer hållbart företag, säger Malin Möller, KGK:s chef för hållbar verksamhetsutveckling.

Autoexperten Detaljist är den del av Autoexperten som består av egenägda butiker.

- 2017 var första gången Autoexperten gjorde en hållbarhetsredovisning. Det innebär inte att hållbarhetsarbete är nytt för oss, men det har fått några i organisationen att tänka om, och andra att tänka nytt. Genom att flera har stannat upp och reflekterat har vi lärt oss mycket om hur vi arbetar idag och vad vi ska göra framåt, säger Andreas Rosell, vd för Autoexperten Detaljist.

I hållbarhetsredovisningen för KGK och Autoexperten kan du läsa om en egenstartade busslinjen i Enköping, nya kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad och Kemdb, ett kommunikationsverktyg som ger en överblick och information om farliga kemiska produkter.

Du hittar hållbarhetsredovisningen på kgk.se och autoexperten.se

KG Knutsson AB är sedan 1946 smörjmedlet i den svenska fordonsbranschen. Vi är ett företag som tror på långsiktiga relationer, därför jobbar vi med starka varumärken och skapar affärer som gynnar alla parter.

Vi har gett våra leverantörer vårt distributionsnät medan våra kunder har fått de bästa varumärkena, allt inpackat i vår produktkunskap och precisa distribution. Vårt produkt- och tjänstesortiment är bredast i branschen och på vår e-handelsplats autokatalogen.se hittar våra partners mer än en halv miljon artiklar.