KGK lanserar arbetsbelysning från Hella, RokLUME 280N SMART

Intelligent arbetsbelysning från HELLA för gruv-, entreprenad- och skogsmaskiner

För att öka förarens säkerhet, hälsa och produktivitet inom gruv-, entreprenad- och skogsindustrin lanserar KG Knutsson AB en ny arbetsbelysning från HELLA på marknaden. RokLUME 280N SMART kan anpassa ljuset specifikt till olika väder- eller körförhållanden.

Erfarenheten visar att sikten i dammiga, snöiga eller dimmiga förhållanden kan förbättras avsevärt genom att använda grönt eller gult ljus. Med RokLUME 280N SMART kan föraren ändra färgen efter behov. Dessutom är den intelligenta arbetsbelysningen utrustad med en dimningsfunktion för att minska både egenbländning och bländning av andra förare. Färgtemperaturen går också att justera steglöst från varm vitt till kall vitt. Det kan förbättra sikten i många olika situationer.

För enkel konvertering har RokLUME 280N SMART samma dimensioner som standardversionen RokLUME 280N.

Arbetsstrålkastaren finns med:

• sex olika ljusbilder: Diffused Flood (extrem jämn och homogen ljusbild, närfält, långtnående, pencilbeam, tunnelljus (optimalt för gruvdrift under jord) och ZEROGLARE.
  • Alla ljusbilder är utrustade med SMART-funktioner för individuell ljusinställning.
  • Utrustad med en diagnosfunktion som varnar systemet innan strålkastarens livslängd går ut, vilket förhindrar oplanerade driftstopp.
  • Stöldskydd och minnesfunktion för att spara individuella ljusinställningar.

Styrenheten (HELLA Gateway), som ingår i leveransen och som krävs för kommunikation med arbetsbelysningen, använder power line communication (PLC), vilket innebär att signaler till belysningen kan skickas via fordonets ordinarie elsystem. Det gör att uppgradering eller eftermontering kan göras mycket enkelt och styrs via HELLA kontrollpanel som ingår i leveransen.

Versionen för OEM levereras med ett CANbus interface så att strålkastaren kan styras via fordonets Human Machine Interface (HMI).

RokLUME 280N Smart kommer finnas tillgänglig i vårt ordinarie sortiment under Q4 2021.

Video RokLUME 280N SMART: https://www.youtube.com/watch?v=Z0x2eOC7e6s

Läs mer på: hella.se