KGK och Webasto firar ”guldbröllop” i år!

KGK och Webasto firar ”guldbröllop” i år!

Under fredagen den 9 september firade vi att det är 50 år sedan allt började, med ett handslag. Det unika och lyckosamma samarbetet kommer med all sannolikhet pågå minst 50 år till, det känns helt hundra.

Stämningen var på topp under firandet. Hundratalet inbjudna gäster samlades på KGK i Sollentuna för att umgås, utbyta erfarenheter, delta i workshops och lyssna till talare. Det hela avslutades sedan med en båttur från Strandvägen till en skärgårdsrestaurang där sällskapet avnjöt middag och underhållning.

Temat för dagen var ”förändring och utveckling i branschen” och deltagarna fick en inblick i den senaste tekniken. Webasto presenterade sina innovationer och kommande produktlanseringar, KGK:s ägare Håkan Knutsson och Webastos ägare Werner Baier berättade om det fruktbara samarbetet och Joachim Due-Boje från Motorbranschens Riksförbund höll en uppskattad föreläsning om kundvård och kundrelationer. Från minglet hördes historieberättande, skratt och samtal om framtiden.

En av deltagarna var Bengt Johansson, som under många år drivit Mälardalens Bilel & Motor. Han säger att han som kund varit mycket nöjd med samarbetet, som skapar förutsättningar för utvecklingen av produkter på marknadens frontlinje.

- Det är så komplicerade produkter att det inte hade varit möjligt att utveckla utan samarbetet. Det går fort på marknaden. Kontakten och nätverket är A och O för att utvecklingen ska hänga med i svängarna och möta kundbehoven, berättar han.

Håkan Knutsson och Werner Baier talade samstämmigt om hur familjärt och fruktbart samarbetet varit - och kommer att fortsätta vara. Partnerskapet beskrevs som en verklig vänskap, där företagen gemensamt ägnat sig åt framgångsrik problemlösning och tagit sig an utvecklande utmaningar. Det märktes tydligt att relationerna genomsyras av en genuin samhörighet och ödmjukhet.

Jonas Carlsson, som arbetar på Sjöräddningssällskapet, beskrev hur samarbetet inneburit stora möjligheter även för utvecklingen på den marina sidan.

- Vi har fått hjälp på bred front, under många år. Bland annat med utvecklingen av värmesystem, flöden och beräkningar. Det är ett ytterst värdefullt samarbete, som har möjliggjort helhetslösningar vi inte hade klarat oss utan, säger Jonas.

En röd tråd genom firandet var beskrivningar av partnerskapet som en nära vänskap eller ett familjeband, med det gemensamma målet att verkligen kunna möta kundens önskemål och behov. Samarbetet och den nära dialogen med kunderna är vad som möjliggjort det. Många tack riktades till kunderna för feedback och kravställning som drivit utvecklingen framåt.

KGK och Webasto vill tillsammans ägna minst 50 år till åt att leverera marknadsledande produkter och uppskattade helhetslösningar till kunderna. De spännande framtidsplanerna som avslöjades togs emot med glädjerop och nyfikenhet.

- Detta är verkligen high-end, ropade någon ur publiken under dragningen av vad som är på gång härnäst.