Kyla ökar risken för missbedömning i trafiken

Kyla ökar risken för missbedömning i trafiken

Vi lever i ett land med kalla och mörka vintrar. Under det svenska vinterhalvåret ökar farorna i trafiken, inte bara p g a hala vägar, utan även på grund av nerisade och immiga bilrutor. Det är varje bilförares skyldighet att se till att bilen upp­fyller lagens krav på trafiksäkerhet. Både för sig själv och för medtrafikanterna.

Under vintern händer det ofta att vi sätter oss i en nerisad och kall bil vilket kan innebära stora risker i trafiken. Vissa av oss orkar kanske inte skrapa alla rutor rena från is, utan chansar med en liten tittglugg. Nyskrapade rutor kan även imma igen när vi startar bilens kalla fläkt. Begränsad sikt utgör en av vinterns största trafikrisker. Risken är uppenbar att bilföraren inte ser alla gångtrafikanter på grund av en kombination av vintermörker och isiga eller immiga rutor.

Idag vet vi även att en behaglig temperatur i bilen ökar trafiksäkerheten. Det finns en tydlig koppling mellan bilens kupéklimat och förarens koncentration och uppmärksamhet. När man kör bil är aktiviteten i musklerna låg och om bilen är kall är det därför svårt att hålla eller öka kroppsvärmen. Kalla och nerkylda muskler reagerar saktare än varma och prestationsförmågan försämras. Vi vet även att obehag av kyla ökar risken för missbedömningar.

En uppvärmd kupé minimerar också förarens behov av att justera sin klädsel under färd, vilket annars kan leda till incidenter i trafiken. Samma sak gäller för förarens säkerhetsbälte. Utan jacka passar säkerhetsbältet bättre och förarens säkerhet ökar.

FAKTA
Med rätt temperatur kupéklimat oavsett årstid ökar trivseln och inte minst prestationsförmågan. I tester har man undersökt hur bilförare påverkas av olika temperaturförhållanden, och slutsatsen är att människan presterar och mår som bäst vid en inomhus-/kupétemperatur på ca 20-22°C. Om bilföraren, t ex på grund av sitt arbete, kör korta sträckor med många i- och urstigningar, finns det en risk att bilens ordinarie värme inte räcker till för att hålla bilen trafiksäker. Då kan det krävas någon form av tilläggsvärme till bilen.

Vad gör Webasto?
Webasto är en parkeringsvärmare som drivs av bilens eget bränsle och batteri. Bilens kupé värms av bilens eget värme- och ventilationssystem, samtidigt som bilens motor värms upp. Webasto kan startas antingen med en timer eller genom fjärrstart. Eftersom både motor och kupé är uppvärmda vid start undviks de onödiga trafiksäkerhetsrisker vi beskriver ovan.

Om KG Knutsson AB:
KGK är generalagent för världsledande tillverkare av tekniskt högkvalitativa produkter inom fordons- och marinsektorn. KGK är ett familjeföretag med 60 år i branschen. KGK har 800 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Den fakturerade försäljningen är tre miljarder kronor. KGK är marknadsledande i Norden och representerar över 100 varumärken, bland andra Hella, ZF, DEFA, Dräger, NGK, Siemens VDO, Webasto, Thule, Kamasa Tools och Suzuki. Mer information om KGK:s produkter finns på hemsidan; www.kgk.se och återförsäljare för samtliga varumärken kan sökas på www.autokatalogen.se

About Webasto:
The Webasto Group, based in Stockdorf near Munich, Germanyhas been a family-owned company ever since its founding in 1901. As of July 1, 2012 the former Webasto AG was transferred to Webasto SE (Holding). The two corporate divisions for roof and thermo systems were spun off into legally autonomous companies, also in the legal form of SE: Webasto Roof & Components SE and Webasto Thermo & Comfort SE. Both companies are owned 100% by Webasto SE. The group operates internationally at over 50 locations (over 30 of these production sites) in the divisions roof and thermo systems. Webasto is one of the top 100 automotive supply firms worldwide. In 2011 the Group generated a sales volume of 2.3 Billion Euros, which represents a revenue increase over the previous year of 12.6 percent, and had more than 9,500 employees per end or year. Its core competencies encompass the development, production and sales of complete roof and convertible roof systems as well as heating, cooling and ventilation systems for passenger cars, commercial and specialty vehicles, recreational vehicles and boats. For more information, please visit us at www.webasto.com