Nu är sommaren äntligen här

Nu är sommaren äntligen här

Sommaren är äntligen här och semestern närmar sig. Viktigt att komma ihåg är att den nya sjölagen och alkoholutandningslagen innebär att det numera finns en övre gräns på 0,2 promille som gäller såväl på vägen som på sjön. En alkotestare är en lika viktig livräddare på både bil- och båtsemestern.

Det finns mängder av olika alkotestare på marknaden till olika pris och kvalitet. Att tillförlitligt mäta alkoholhalt i utandningsluft är en komplicerad metod som kräver avancerade instrument. Den som vill ha en kvalitetsmässig och säker alkotestare måste vara beredd att betala för det. Det är samtidigt bättre att redan från början lägga mer pengar på inköpet än att lägga några pengar alls på utrustning som inte visar sig hålla måttet.

För att underlätta för dig som funderar på att köpa en alkotestare så har vi sammanställt fem viktiga frågor och svar kring alkotestare.

Finns det dokumentation från leverantören som visar att utrustningen verkligen fungerar?
- Att mäta alkohol i den koncentration där svensk lagstiftning har sin gräns är svårare än vad många leverantörer vill medge. Uttryck som ”Testad av SP...” på förpackningen är inte tillräckligt. Begär testprotokoll.

Går utrustningen att kalibrera?
- All utrustning som mäter gas, det vill säga även alkohol i utandningsluft, måste kalibreras med jämna mellanrum för att resultatet ska vara tillförlitligt.

Vilken typ av sensor är alkotestaren utrustad med?
- Elektrokemiska sensorer är det bästa alternativet. Det förekommer dock stora kvalitetsskillnader. Bortse helt från sensorer av halvledartyp, de håller inte tillräcklig kvalitet för att ge pålitliga mätresultat.

Är munstycket utbytbart? Finns det munstycken att köpa till?
- Av hygieniska skäl är det bra att kunna byta ut munstycket och att kunna köpa till nya om de tar slut.

Var kritisk mot reklambudskapen!
- Det finns alkotestare som felaktigt marknadsförs med begreppet: ”Samma som polisen använder”. Den svenska polisen använder enbart alkotestare/sållningsinstrument från Dräger.

Vi vill passa på att önska er alla en riktigt härlig sommar!