Ny smidigare alkomätare från Dräger

Dräger Alcotest 4000 är här. Den nya alkomätaren är likt sin föregångare en privat mätare med professionell prestanda som ger användaren säkra besked varje gång. Ny smidigare design gör den lätt att använda var du än befinner dig.

Det har aldrig varit så lätt för en privatperson att helt försäkra sig om att gårdagens intag av alkohol lämnat kroppen. Den nya mätaren från Dräger är både säker i sitt resultat, smidig att ta med och lätt att använda. 2016 var Dräger först i världen med att lansera en alkomätare för privat bruk som var godkänd mot den professionella standarden. Uppföljaren och ersättaren Alcotest 4000 är lika träffsäker, men modernare design och möjligheten att själv byta batteri gör den smidigare och mer lättanvänd.

Säkra besked med samma teknik som polisen använder

Dräger levererar sedan över 60 år tillbaka alkomätare till polisen både i Sverige och utomlands. Samma teknik som används i polisens professionella mätare används i Alcotest 4000. Det gör att användaren kan vara säker på att provet stämmer varje gång. Det som skiljer Alcotest 4000 från polisens mätare är, förutom priset, att den är lättare att använda. Den har enbart de funktioner som en privatperson behöver och är speciellt framtagen för självtest.

Det finns idag två standarder för alkotestare. Den privata standarden, EN 16280, och den professionella standarden, EN 15964. Den privata standarden är lätt att bli godkänd för, medan den professionella ställer markant högre krav. Dräger Alcotest 4000 har noga tagits fram i enlighet med de krav som ställs i den professionella standarden och är också godkänd enligt denna.

Klar för test direkt

Olika länder har olika tolkningar av europeiska lagar. Dräger Alcotest 4000 säljs i Sverige med anpassningar till svenska lagar. Det innebär att den levereras färdiginställd att mäta promille, koncentration av alkohol i blodet, som är den enhet som används i svensk lagstiftning.

Mätaren levereras färdigkalibrerad och redo för test direkt. Det medföljer även tre munstycken och en smidig förvaringspåse.

Dräger Alcotest 4000 finns att köpa hos ett stort nätverk av lokala försäljare runt om i Sverige.

KG Knutsson AB är exklusiv distributör av Drägers alkomätare och alkolås i Sverige och Norge.