Ännu fler designpriser till Kia i ’red dot’

-         Kia Picanto och Kia Rio får pris för utmärkt produktdesign

-         Totalt har Kia sex stycken ’red dot’-utmärkelser

’red dot’ award 2012

Utmärkelsen ’red dot’ är designvärldens mest prominenta utmärkelse och tävlingen är världens största årliga designtävling.

Det är endast vinnarna som företräder de högsta designnormerna som har rätt att använda sig av den eftertraktade röda pricken. Den röda pricken är ett kvalitetsmärke för enastående design.

Juryn bestående av internationella designexperter gav både Kia Picanto och Kia Rio den prominenta utmärkelsen i tävlingen där 1800 producenter deltog med 4500 produkter.

Totalt har Kia fått sex stycken red dot-utmärkelser. Soul belönades 2009 och Venga 2010. 2011 blev både Sportage och Optima premierade och den sist nämnda med utnämningen ’best of the best’.

-Vi är mycket stolta över att få ytterligare två ’red dot’ säger Kias chefdesigner Peter Schreyer. Det är en stor hyllning till hela vårt globala designteam eftersom alla våra tre designcenter i Korea, Europa och USA har samarbetat i utvecklingen av Picanto och Rio.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5  miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Om Kia Corporation

Kia Motors Corporation (www.kia.com) är ett globalt mobilitetsvarumärke med visionen att erbjuda hållbara mobilitetslösningar. Sedan Kia grundades 1944 har företaget satt människor i rörelse. Med 52 000 anställda över hela världen, närvaro på mer än 190 marknader och produktionsanläggningar i sex länder, säljer företaget idag cirka tre miljoner fordon per år. Kia står i spetsen för populariseringen av elektrifierade fordon och elbilar och utvecklar ett växande utbud av mobilitetstjänster och uppmuntrar miljontals människor runt om i världen att utforska de bästa sätten att förflytta sig. Med företagets slogan – ”Movement that inspires” – vill Kia inspirera genom upplevelser av varumärket och genom nya innovativa produkter och tjänster.
För mer information, besök Kia Global Media Center på www.kianewscenter.com

Kia Motors Europe

Kia Europe är den europeiska försäljnings-, marknadsförings- och serviceavdelningen för Kia Corporation. Med huvudkontor i Frankfurt, Tyskland, täcker man 39 marknader över hela Europa och Kaukasus.

Om Kia (Motors) Sweden

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Europe och har ca 82 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 12 fristående serviceverkstäder. Förutom import ansvarar företaget för produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Andra tjänster är t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 75 anställda.

Presskontakt Press- & Kommunikationschef Svarar endast på frågor från media. För tekniska- eller produktspecifika frågor från dig som konsument hänvisar vi till sidan Kontakt eller vänd dig till en auktoriserad Kia-återförsäljare. Mediesäljare hänvisas till Bizkit Havas. +46(0)707406700