Kia satsar på hållbar el i det europeiska laddnätverket Kia Charge

Kia satsar på hållbar el i det europeiska laddnätverket Kia Charge

• Kias kunder bidrar till ökad andel grön el vid laddning på publika laddplatser i Europa
  • All Kia Charge-laddning kompenseras med el från vindkraft
  • Kunder erbjuds klimatpositiv hemmaladdning via elavtal med Boo Energi
  • År 2035 ska alla nya modeller från Kia vara elbilar
  • Kia snabbar på omställningen i Sverige, i januari var varannan såld Kia en elbil

Kia inför grön el i det europeiska laddnätverket Kia Charge som ett led i att bli en koldioxidneutral leverantör av mobilitetslösningar.

Kia har genomgått stora förändringar som varumärke och presenterade hållbarhetsmål i Plan S-strategin förra året. En viktig del i denna strategi är att alla nya personbilar från Kia i Europa ska vara elbilar år 2035.

Kia vill att så många som möjligt ska kunna köra laddbara bilar och även kunna ladda hållbart med förnybar el. Via Kia Charge-nätverkets 300 000 laddstationer i 29 Europeiska länder kommer Kias elbilskunder nu att kunna ladda helt och hållet förnybar el.

Sedan tidigare erbjuds de svenska Kia-kunderna 110 % klimatpositiv* hemmaladdning via elavtal med Boo Energi, ett samarbete som Kia ingått med Boo Energi för att ytterligare driva på utvecklingen mot mindre klimatpåverkan. Alla som köper eller leasar en laddbar Kia får ta del av erbjudandet om tre års klimatpositiv hemmaladdning med Boo Energi, beräknat på upp till 1 400 mil/år.

– Det här är viktiga samarbeten som ger våra kunder möjlighet att köra sina bilar på ett hållbart sätt längs alla Europas vägar och även ladda klimatpositivt hemma, säger David Lilja, PR- och kommunikationschef på Kia Sweden. Sverige är i toppen med lägst CO2-utsläpp per kWh i Europa och kompenseringen för grön el i vårt heltäckande Europeiska laddningsnätverk ger nu lika gott samvete för alla Kia Charge-användare oavsett var man laddar.

Kia Charge är del av samarbetet med Digital Charging Solutions (DCS). Kia samarbetar även med IONITY för att erbjuda hållbar snabbladdning längs de europeiska vägarna.

Via Kia Charge får Kia information om hur mycket el kunderna använder för att ladda sina elbilar (i enlighet med relevanta integritetsbestämmelser) och köper motsvarande antal megawattimmar (MWh) i form av ett ursprungsintyg, Guarantee of Origin’ (GO), kontrollerat av en oberoende organisation. I Kias fall kommer den förnybara energin från vindkraft.

Jörg Reimann, VD i Digital Charging Solutions:
– DCS är en ledande aktör inom hållbar mobilitet över hela världen. Vi garanterar att all el som används för att ladda bilen återförs till elnätet i form av el från europeiska vindkraftverk. Ökad efterfrågan på grön el bidrar till att främja en mer hållbar framtid.

100 % laddbart 2024

Kia i Sverige vill att så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el. I dag är 78 procent av de bilar Kia säljer laddbara och Kia har det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (44 gram/km) av de 12 största bilmärkena i Sverige. Kias målsättning är att 100 procent av alla bilar som säljs i Sverige ska vara laddbara år 2024.

I januari var varannan såld Kia i Sverige en elbil och andelen laddbara nyregistreringar var så hög som 85 procent. Kia var störst på elbilar och laddbart på den svenska fordonsmarknaden i januari.

Kia Charge - ett av de snabbast växande laddningsnätverken i Europa

Kia Charge-användaren laddar via laddningskortet eller Kia Charge-appen och får en samlad faktura en gång i månaden.

En annan fördel för Kia Charge-användare är tillgång till IONITY med 1 600 snabbladdningsstationer i 24 europeiska länder. Stationerna har en laddningseffekt på upp till 350 kW och kan under gynnsamma förhållanden ladda nya Kia EV6 från 10 till 80 procent på ned till 18 minuter.

*All el som Boo Energi säljer är 100 % förnybar och består av el från vatten, vind, sol och biobränsle. Därutöver, för varje såld kWh, klimatkompenserar och investerar Boo Energi ytterligare 10 % i globala Gold Standard-certifierade hållbarhetsprojekt, där man ersätter fossila bränslen med förnybar energi från sol- och vindkraft. Den 10-procentiga klimatkompensationen täcker mer än den sålda elens livscykelutsläpp av koldioxid. Det är klimatpositiv el.

Om Digital Charging Solutions
Digital Charging Solutions GmbH (DCS) utvecklar digitala laddningstjänster för biltillverkare och vagnparksoperatörer och är en av de viktigaste drivkrafterna internationellt för övergången till elektrisk mobilitet. Med digitala lösningar gör företaget det säkert och enkelt att ladda vid laddstationer och hjälper därmed biltillverkare och vagnparksoperatörer att implementera sina elektromobilitetsstrategier. DCS har ett stort laddningsnätverk med över 300 000 laddningspunkter i 29 länder. Nätverket är bland de snabbast växande laddningsnätverken i Europa.