Elbilarna Kia e-Niro och Kia e-Soul.

Kia störst på laddbara bilar i oktober

Med 2 474 registrerade bilar är oktober den näst bästa månaden hittills för Kia, som ökar med 23,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Ökningen drivs av laddbara bilar som ökat med 41 procent, vilket gör Kia störst på laddbara bilar hittills i år.

Enligt den senaste registreringsstatistiken från BIL Sweden gjorde Kia en stark oktobermånad med 2 474 bilar, vilket motsvarar en ökning med 23,6 procent jämfört med i fjol.

Kia är det enda bilmärket topp 5 i Sverige som ökat sin volym hittills i år. Marknadsandelen steg till 7,8 procent till och med oktober. Privatförsäljningen är fortsatt stark med en andraplats i Sverige efter Volkswagen och före Volvo. På företagssidan ökar Kia mest av alla märken på topp 5 i Sverige, upp 42 procent i oktober jämfört med i fjol.

Försäljningen av laddbara bilar ökade med 203 bilar (+41%) jämfört med samma månad i fjol. Kia är störst på laddbara bilar (laddhybrider och elbilar) hittills i år med 7 480 registrerade bilar, och sammantaget säljer Kia flest klimatbonusbilar i Sverige.

– Vi ser en fortsatt hög leveranstakt av våra laddbara modeller även i november, och redan i början av nästa år breddar vi vårt elektrifierade utbud ytterligare med att lansera två nya laddhybrider, Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och Kia XCeed Plug-In Hybrid, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden.