Kia visar nytt elbilskoncept: Kia Futuron Concept

Kia visar nytt elbilskoncept: Kia Futuron Concept

Kia Futuron Concept är en vision av en framtida eldriven SUV-coupé. Den fyrhjulsdrivna konceptbilen presenteras på importmässan China International Import Expo (CIIE) i Shanghai.

Den fyrhjulsdrivna SUV-coupén ger en glimt av Kia Motors nya designvision för framtida elbilar. Kia Futuron Concept förenar de kraftfulla elementen i en SUV med sportcoupéns elegans. Designen kännetecknas av rena former och ytor på en strömlinjeformad kaross som mäter 4 850 mm på längden och 1 500 mm på höjden. Ett rejält axelavstånd (3 000 mm) ger goda innerutrymmen i den futuristiskt utformade kupén.

Namnet Futuron är en kombination av "framtid" och "på" och anknyter till att Kia nu tar ett avstamp för en ny inrikting av framtida suv-design. Fronten uttrycker en omtolkning av Kias tigernos-grill och knyter an till elbilskonceptet Imagine by Kia, som visades på bilsalongen i Genève tidigare i år.

Kia Futuron Concept har världspremiär i dag på China International Import Expo (CIIE) 2019 i Shanghai, där den kommer att visas för allmänheten fram till 10 november.