Kia visar upp bred elektrifiering i Almedalen

Kia visar upp bred elektrifiering i Almedalen

Kia Motors kommer att finnas på plats i Almedalen för att prata bilar, CO2 och märkets syn på framtidens mobilitet.
Med elbilarna e-Niro och e-Soul samt laddhybriderna Niro och Optima Plug-In Hybrid visar Kia upp ett av marknadens bredaste elektrifierade modellutbud.

Intresset har aldrig varit större för elektrifierade bilar. Det märks inte minst på Kias försäljning i Sverige, där varannan Kia i dag är elektrifierad. Kia har det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de (tio) mest sålda märkena i Sverige och är därmed ett föredöme i Sverige för sänkta utsläpp.

Som Sveriges tredje största bilmärke står hela 50 procent av Kias försäljning av elektrifierade modeller. Det breda modellutbudet innehåller en mildhybrid, en hybrid, två laddhybrider och två rena elbilar med lång räckvidd, upp till 452 (Kia e-Soul) respektive 455 km (Kia e-Niro).

Kia är i dag det märke som säljer flest laddhybrider i Sverige, samtidigt som man är näst störst på elbilar.

– Med Kias offensiva elektriferingsstrategi kommer vi i Sverige säkerligen ha en försäljning där sju av tio bilar som är elektrifierade inom några år. Men för att den stora förflyttningen mot elektrifierat ska kunna genomföras behöver skattebetalarna och vi som tillverkar bilar ha en bra långsiktig hållbarhetsstrategi att förhålla oss till från politiskt håll, säger Peter Himmer, VD på Kia Motors Sweden.

Under politikerveckan i Almedalen nästa vecka visas klimatbonusbilarna upp Labyrinth-trädgården, Tage Cervins gata 5, precis intill den stora Almedalsscenen.

Mer info om programmet finns här