Sverigepremiär för Kia XCeed

Sverigepremiär för Kia XCeed

Crossovern Kia XCeed får premiär hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 19-20 oktober. Introduktionspriserna startar från 236 500 kr i välutrustat Advance-utförande.
Kia XCeed lanseras som plug-in hybrid i början av nästa år.

Nya Kia XCeed kombinerar de praktiska egenskaperna från en suv med elegant coupéliknande design. Stort fokus i utvecklingen har lagts vid bilens köregenskaper, nya Kia XCeed är en trevlig bil att köra.

Grillen på XCeed utmärker sig med kromdetaljer i fronten och på sidotrösklarna samt skärmar och trösklar i ”cross-country”-stil. De enda karossdelarna som överförts från Ceed är framdörrarna.

Karossen har vuxit jämfört med femdörrarsmodellen. De främre och bakre överhängen ökat med 25 respektive 60 millimeter jämfört med halvkombin. Bilen mäter 4 395 millimeter på längden och på bredden har XCeed vuxit med 26 mm till totalt 1 826 mm.
Axelavståndet (2 650 mm) är intakt från de andra Ceed-modellerna, 5-dörrars halvkombi, Sportswagon och ProCeed.
Bagageutrymmet är på 426 liter (VDA), vilket är 31 liter mer än i Ceed. Baksätets ryggstöd är fällbart i 40/20/40-fördelning.

Kia XCeed är 43 millimeter högre jämfört med Ceed, och markfrigången med nästan (42 mm) lika mycket: 184 mm på 18 tumshjul. Det ger förutom förbättrad framkomlighet bättre överblick i trafiken för föraren och att det blir lättare att kliva i och ur bilen.

Interiören får delvis ny design med stor pekskärm (10,25 tum) med navigation och uppkopplade tjänster i systemet UVO Connect som ger användaren onlinetjänster i form av exempelvis trafikinformation i realtid, fordonslokalisering samt ruttplanering via mobilen. På Advance Plus är ett digitalt instrumentkluster på hela 12,3 tum standard.
Till Advance Plus kan man kostnadsfritt välja till Yellow Pack; svart klädsel i med gult bikakemönster och sömmar samt gula metallinlägg.

Tack vare modifierade stötdämpare samt mjukare fjädring filtreras och absorberas både stora och små ojämnheter i vägbanan, och inställningen ger även en mer responsiv styrning och förbättrad karosstabilitet överlag.

Nya Kia XCeed har det mesta man kan tänka sig när det gäller assistansystem som standard, exempelvis filhållningsassistans, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd. Bilen har främre och bakre LED-strålkastare är standard och har dessutom helljusassistans.

Advance Plus ingår aktivt filkörningssystem, adaptiv farthållare (med DCT växellåda), dödavinkelnvarning, varning för bakomvarande trafik, och skyltskanning.

Vid den svenska lanseringen av Kia XCeed erbjuds bensinturbomotorn 1,4 T-GDi på 140 hk och 242 Nm i maximalt vridmoment i kombination med antingen 6-växlad manuell växellåda eller en 7-växlad dubbelkopplingslåda, DCT. Under första kvartalet nästa år lanseras Kia XCeed Plug-In Hybrid med 1,6 liters bensinmotor och litiumjonpolymerbatteri på 8,9 kWh.

Nya Kia XCeed säljs med märkets unika 7-åriga nybilsgaranti från fabrik.

De svenska introduktionspriserna vid lansering

Kia XCeed Advance 236 500 kronor
Kia XCeed Advance DCT 251 500 kronor