Flygbuss mellan Härnösand och Midlanda.

I ett samhälle där man inte har fungerande anslutningar till och från sin flygplats signalerar man enligt min mening till eventuella besökare att orten inte är värd att besöka. Det ansvariga politiker indirekt gör är att lägga krokben för företag att driva sin verksamhet på ett adekvat sätt. Visst det finns taxi, men det är inte rimligt att betala ca 500 kr för en 20 minuters resa enkel väg, taxiresan blir dyrare än flygbiljetten.

Ja säger du kanske men åk tåg då. Vilket tåg frågar sig vän av ordning. Man får åka buss till Sundsvall och numera går inte bussen till järnvägsstationen utan alla får gå från busstationen till järnvägsstationen, ung som gammal, oavsett packning, oavsett om du är rörelsehindrad eller inte.

Det blir värre och värre.

Vad är det du som politiker i Härnösand egentligen vill? Ska vi stänga av staden direkt och flytta härifrån? Har ni egentligen tänkt på konsekvenserna av detta?

Förstå mig rätt - jag driver företag med huvudkontoret i Härnösand och gör det framgångsrikt sedan 22 år. Jag åker till Stockholm i princip varje vecka och Europa. Idag så är det många som bedriver verksamheter som innebär att man måste besöka andra orter, länder och man har sina kunder i utanför Härnösand. Ja faktiskt!  Jag vill att fler företag ska kunna bedriva framgångsrik verksamhet här oavsett bransch. Det går inte att ta sig hit på ett vettigt sätt. Man kommer till Midlanda och man kommer till Sundsvall på ett smidigt sätt, men inte till Härnösand...

Igår när jag väntade på Midlanda överhörde jag ett samtal där en grupp företagare från Härnösand där de berättade att dom numer lägger alla sina möten i Sundsvall med besökare etc även konferenserna läggs i Sundsvall. Många flyttar sina verksamheter bort från staden och med verksamheter som försvinner så försvinner jobben, familjer. Och vilka vill starta en verksamhet här när det inte finns fungerande kommunikationer? Vad är det som är så svårt?

• flygbuss