Öka kunskapen om sociala medier och bidra till Haiti

Till vilket stöd kan vi finnas för barn och ungdomar om vi inte har en aning om hur deras värld fungerar? Välkommen till en kväll med två mål. En kväll där alla föräldrar och andra nyfikna vuxna har möjlighet att lära sig mer om hur Internet och sociala medier fungerar – och samtidigt får chans att bidra till att bygga upp ett raserat Haiti.

– Härnösands kommun har inlett ett målmedvetet jobb med utbildningar inom sociala medier. Vi har vid två tillfällen utbildat våra politiker i ämnet och nu går vi alltså vidare med föräldrar och vuxna, berättar Anders Gäfvert, Kommunstyrelsens ordförande. Som förälder är det viktigt att sätta sig in i hur de nya medierna fungerar. Vi har bland annat sett vad som hände i Bjästa och vilka konsekvenser det fick för alla inblandade, här ges möjligheten att vara med och förebygga genom att bli mer insatta om vilken betydelse sociala medier kan ha vid olika händelser i vårt samhälle säger Kommunstyrelsens ordförande Anders Gäfvert.

Måndag 12 april 2010 bjuder Härnösands kommun och Tidningen Ångermanland/Allehanda Media in till ”Facebook för vuxna” på Härnösands teater i syfte att skapa förståelse för hur kommunikation sker på Internet. Kvällen sker i samarbete med Kikki Högberg, Högberg.gruppen AB och Göran Sjögren, Processkonsulter AB, båda är experter inom sociala medier och kommunikation. Behållningen från kvällen går oavkortat till Haiti.

Alla kan komma och lära sig mer och samtidigt bidra till återuppbyggnaden av Haiti!

Kvällen kommer att ge bättre förståelse för såväl hur man kommunicerar och skapar kontakt på Internet som hur sajter som Facebook fungerar och hur man själv skapar ett konto. Kvällen är också tänkt att ge tydligare insikt om hur snabbt saker sprider sig på nätet och om vikten av att vårda sitt rykte eller, som man också kan kalla det, det egna varumärket. Det blir också demonstrationer av några aktuella sidor, som t ex Facebook, YouTube, Twitter.

Varmt välkommen – till en kväll med två mål!

Vad: Öka dina kunskaper om kommunikation på Internet/sociala medier och samtidigt bidra  till det jordbävningsdrabbade Haiti.

När: Måndag 12 april 2010, klockan 18.30–21.00. Förfriskning i pausen.

Var: Härnösands teater (Storgatan 9), Stora Scenen.

Kostnad: Valfritt belopp som oavkortat går till återuppbyggnaden av Haiti. Insamling sker av Hoppets stjärna.

Mer information:

Anders Gäfvert, Kommunstyrelsens ordförande, Härnösand, telefon 0611-348 001

Kikki Högberg, varumärkesstrateg, via e‑post kikki@hogberg-gruppen.com eller telefon 070-370 52 61

Göran Sjögren, Konsult inom ledarskap och kommunikation och Nonviolent Communication , via e‑post goran.sjogren@processkonsulter.se, telefon 070-530 35 40

• tidningen ångermanland
  • allehanda media