Stolt ambassadör för kvinnors företagande

Kikki Högberg, Högberg.gruppen AB är utnämnd som en av de företagare som efter avslutad urvalsprocess fått förtroendet att bli ambassadör för kvinnors företagande, en viktig förebild och inspiratör för andra kvinnor.

Det är otroligt roligt och inspirerande och jag ser fram emot att skolor m fl hör av sig och bokar en föreläsning, www.ambassadorer.se, säger Kikki Högberg. På den nationella träffen 29 april hade jag också möjligheten att ha två stycken välbesökta workshops om sociala medier och varumärket, avslutar hon.

En ambassadör bidrar med sin tid och erfarenhet; inspirerar andra genom att berätta om sin väg som företagare, en väg som sällan är spikrak, men oftast lärorik, spännande och utmanande. Som ambassadör vill man vara en förebild för andra. Många menar att de själva saknade förebilder. Man vill också visa att företagandet kan vara ett vägval som passar fler.

Ungefär 25 procent av alla som i dag driver företag är kvinnor och drygt 30 procent av alla nya företag som etableras varje år startas av kvinnor. Ändå förknippas en företagare oftast med en man. Därför är det en viktig insats du kommer att göra när du besöker skolor, nätverk etc. som ambassadör – du synliggör kvinnor som företagare.

Som ambassadör tackar jag ja till att göra fyra ambassadörsuppdrag på ideell basis under 2010. Det kan vara att berätta för en skolklass om mina erfarenheter som företagare, men också att ta emot studiebesök till min arbetsplats eller bidra med praktiska tips från min erfarenhet som företagare. En ambassadör besöker skolor, högskolor, nätverk, ideella organisationer med mera och berättar om sina erfarenheter och lärdomar som företagare. Det kan väcka tanken hos fler att företagande kan vara ett spännande karriärsval.

Nära kopplat till satsningen på ambassadörerna är programmet "Främja kvinnors företagande", som Tillväxtverket driver på regeringens uppdrag. Attityder och förebilder är ett viktigt inslag i programmmet, som till stora delar handlar om att göra kvinnors företagande mer synligt. Syftet med programmet är att främja kvinnors företagande så att fler kvinnor driver, köper och utvecklar företag.  Det bidrar till ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt i Sverige.

Boka ambassadör, www.ambassador.se

Kikki Högberg, kikki@hogberg-gruppen.se