Fem tips till dig som ska boka hemstäd.

I en stor djungel av städföretag, så ska man välja endast ett. Så vilka kriterier, krav och önskemål har då till exempel en tvåbarnsfamilj när de sonderar igenom Internet och ska välja ett städföretag som de skulle vilja anlita? Låt oss på Kinga Städ gå igenom fem saker som du kan tänka på innan du bokar ett städ hemma hos dig.

1. Ifrågasätt ett lågt timpris.

Köpa städtjänster billigt i all ära, men någon drabbas negativt i det låga priset och allt som oftast är det lokalvårdaren som utför själva städuppdraget. Serviceentreprenörerna Almega tar varje år fram en kostnadsberäkning på städ- och servicebranschen och 2019 ligger ingångslönekostnaden på cirka 216 kronor per timme, medan en lokalvårdare med minst 6 års erfarenhet har en lönekostnad på cirka 232 kronor i timmen.

Då är kostnaden endast beräknad på lokalvårdarens lön, inget annat. Och ett städföretag har ju långt fler fasta kostnader, utöver lönen. Såsom bil, försäkring, service, transport, städutrustning, rengöringsmedel, kläder, lokaler, skatt, moms, administration, arbetsledning, städmaskiner med mera. Då tycker vi på Kinga att man som konsument ska vara ifrågasättande om städföretaget man tar kontakt med, erbjuder alltför låga priser.

2. Du och ditt hem är unikt.

Alla hem ser olika ut och är olika stora. Inte nog med det, alla människor har unika önskemål på vad man vill få utfört när man köper städtjänster. Vissa önskar att man vid varje städtillfälle byter sängkläder, medan andra inte vill ha städning alls i sovrummet. En del har en massa små prydnadssaker i en stor bokhylla i vardagsrummet som måste dammas av varje gång, medan någon annan inte ens har en bokhylla.

Alla hem har ett unikt utseende med olika mycket möbler och inredning, men en sak brukar de flesta ha gemensamt. Att badrum och toaletter ligger i fokus när man beställer hemnära tjänster. Och det förstår vi. Dessa rum kräver en hög hygiennivå. Det är där man plattångar sitt hår, gör sig vacker, borstar tänder, duschar, speglar sig och förrättar sitt tarv. Vi vet därför med oss att det är av oerhört stor vikt att rummet konstant bibehåller en hög renlighetsnivå, för er trivsel.

Samma sak är det med kök. Det är rummet i hemmet som pulserar lite extra. Det är där man flippar sina pannbiffar samt skapar sina bocuse d’or-såser. Då är det samtidigt viktigt att förstå att var sak har sin plats, att renlighet är en dygd och att allt ska vara skinande rent innan en matlagningsmagi kan ta sin början.

Just därför är kommunikationen mellan dig och städföretaget viktigt, och den ska aldrig avstanna. Inte någonsin. I långa loppet är det du som kund som bestämmer hur du och ditt hem ska städas och vårdas.

3. Begär referenser

Duktiga städleverantörer bygger nätverk per automatik med befintliga kunder. Lite djungeltrumma och ”word of mouth” som man säger på Engelska. Är städleverantören skicklig, kompetent och kommunicerar med sina kunder, brukar deras kunder helt spontant tipsa sina grannar, vänner, släkt och kollegor om hur duktig företaget är på att städa.

Har man ingen i sin direkta närhet som kan rekommendera ett schysst städbolag, så brukar Internet skvallra rätt bra på hur företaget ifråga är på sitt jobb. Men kom ihåg, även herre på täppan-företaget har sina fläckar och ingen är ju perfekt, så försök analysera det hela med storformatsögon och lite källkritiskt. Att samla in 100 intryck är bättre än att bara analysera tre.

4. Utbildad personal

Att kontinuerligt utbilda sin personal är kostnadskrävande och de företag som utbildar sin personal i miljö, kemikalier, städsystem och golvvård för att nämna några exempel, är ett sunt företag som vårdar om personalens fortbildning och utvecklande. På köpet får du som kund en professionell och seriös leverantör som kan sin bransch. Att städa är en konst och inget man lär sig bara sådär.

Det finns specifika städbranschutbildningar såsom SRY och PRYL med mera, men det finns också företag som internutbildar minst lika bra, så länge utbildaren är erfaren och kan sin sak, så behöver inte en specifik branschutbildning vara synonymt med god kunskap. Flerårig yrkeserfarenhet och pedagogiskt lärande i nedåtgående led i personalstyrkan är också professionellt. Fråga gärna städföretaget du anlitar om de har utbildad personal eller på annat sätt utbildar sin personal. Svarar de ja, och kan visa sina certifieringar så vet du med dig att städarna hemma hos dig är professionella städare.

5. Förtroendekapital

Du ger bort din nyckel till ditt hem och ofta är du inte ens hemma när lokalvårdarna är hemma hos dig. Då är förtroende, kommunikation, professionalism och trygghet en viktig faktor i en kund- och städleverantörrelation. Det är precis vad det är, en relation. Lokalvårdaren lär sig med tiden känna ditt hem. Hur du vill ha det, vad du gillar och för den delen, ogillar. Städarna underlättar helt enkelt din vardag och du i din tur köper fritid.

Du vill ju känna dig trygg i denna relation. Du vill också känna att de har tystnadsplikt samt att de är duktiga på sitt arbete. Sådant förstärker och skapar brobyggande. Är man nöjd som kund, så är städföretaget hemma hos dig i många år. De ser era barn växa upp, de ser när ni renoverar och köper nya möbler. De är en del av ert hem.

Men vi är människor. Och människor gör fel ibland. Det händer att man missar att städa bort en fläck, kanske har damm virvlat fram från under soffan efter att städaren gått till nästa kund. Och det är här kommunikationen är viktig. Som kund har man inte bara kontakt med städaren som är hemma hos dig, utan man har också hela tiden kontakt med en koordinator som styr arbetet från kontoret.

I all sin kommunikation som ett städföretag har med sina kunder, så lär sig städföretaget nya saker. Allt från hur du vill ha det hemma hos dig, till hur man kan förbättra sig som leverantör av städtjänsterna man erbjuder. Det gör man för att skapa och bibehålla tryggheten, kvalitén och förtroendekapitalet.

Kinga vill alltid bli bättre. Vi har som målsättning att oavbrutet förbättra det befintliga, i allt vi gör. Om du är med oss på den resan, så kan vi förädla saker tillsammans. Där kommunikationen helt enkelt ligger som en central punkt i stereo. Det är ni värda. Vi ska ju vara hemma hos er i flera år framöver.

Med städvänliga hälsningar, Karin Kotteby