Nyhetsbrev från Kira förlag, april 2016

Nyhetsbrev från Kira förlag, april 2016

Hej litteraturvänner,

våren nalkas, även om det snöade senast häromdagen, och här kommer ett nyhetsbrev från Kira förlag. Denna gången vill vi rikta fokus mot en av förlagets författare som återigen har kommit med en bok, denna gång tillsammans med två andra skickliga herrar.

Toni Rhodin är författare men också skådespelare, varietédirektör, manusförfattare och populär föredragshållare. Tro mig, jag har hört hans flamboyanta berättelser flera gånger! Tonis släkt har mer än hundraåriga cirkustraditioner och om jag nämner att hans farfar var självaste Brazil Jack så är det nog ett och annat ögonbryn som höjs.

Toni har skrivit en trilogi om en cirkusfamilj vid namn Mundi. När den första boken, Rex Mundivalsen, kom ut fick den fina recensioner och vann Stora Läsarpriset i kategorin Årets Debut. Den boken utspelar sig i nutid. Andra delen, Stickspår, förflyttar oss till sekelskiftet 1900 och där möter vi en mängd spännande karaktärer, inte minst författarens egen farfar. I tredje delen Chica Boom - nyligen utkommen - är vi framme vid tiden för andra världskriget och nu är det riktigt spännande historier vi får ta del av, inte minst den om dressyren av en lejonhona med halvvuxna ungar.

I lördags var det så release för en alldeles ny bok: Sommarbarn - en musiksaga.
I den boken svarar Tonis son, musikern Robin Rhodin, för musiken och har komponerat klassisk musik för barn. Till denna musik har Toni skrivit verser om barnen Niels och Linnea som firar sommarlov hos mormor och morfar. Berättelsen plockar upp tråden efter Viktor Rydbergs älskade diktverk "Tomten", först publicerad i Ny Illustrerad Tidning år 1881. Illustrationerna är gjorda av illustratören med mera, den världskände Per Åhlin som givit oss oförglömliga stunder tillsammans med t.ex. Karl-Bertil Jonsson och Dunderklumpen.

Musiken finns att hämta i en app, eller via Spotify, iTunes eller Apple Music. Det är gratis att hämta appen och det är inga merkostnader förknippade med detta. Noterna finns i boken för den som önskar spela själv.

Det är fantastiskt roligt att få presentera en bok för barn, en bok med livfull musik, spänstig text och lekfulla illustrationer av firma Rhodin&Åhlin. Läs den! För er själva, eller för barn och barnbarn!

Kira förlags webshop finner du här:

WEBSHOPEN

och här finns såklart både Munditrilogin, Sommarbarn och alla förlagets böcker att köpa.

Glad läsvår

hälsar Jeanette & Kira

Några pressröster om Munditrilogin:

"En initierad skildring av ett ovanligt vardagsliv, som är lika genuint förankrat på den skånska landsbygden som det är kosmopolitiskt. [...] Rex Mundivalsen är en älskvärd historia, berättad med driv och självkänsla". Aftonbladet

"Detta är en må-bra-bok". Cirkulära Notiser

Miljöbeskrivningen doftar bildligt talat sågspån, häst, clownsmink och svett. [...] Slitna cirkusvagnar med överdådig inredning, snabbmakaroner på bordet och glittriga trikåer i manegen - en kontrasternas värld av illusioner och verkliga människor. Cirkus Mundi. Bibliotekstjänst