Nyhetsbrev från Kira förlag, oktober 2013

Nyhetsbrev från Kira förlag, oktober 2013

Hej vänner!

Hösten närmar sig med stormsteg, men solen både lyser och värmer än. På Kira förlag har det hittills varit ett väldigt aktivt år. Fem titlar släppta, ett nytryck av Raka rör - historien om Kal P Dal och så finlirar vi med det sista inför Hasse "Kvinnaböske" Anderssons boksläpp. Härligt!

I juni hade vi release för Urszula Striners och Jeanette Rosengrens bok "I de dödas vilorum - Malmös begravningsplatser". Boken har getts ut med stöd av Malmö Kulturhistoriska Förening, Malmö Förskönings- och Planteringsförening och ABF Malmö och är resultatet av ett två- och ett halvt år långt arbete med att dokumentera stadens 19 begravningsplatser. Det är en resa i ord och bild som berättar om kända och okända malmöbor, gravstensmode och arkitektur och visar fantastiska bilder från de elyseiska fälten.

Under hösten har boksläppen duggat tätt. Johan Lundin har presenterat sin bok om Frälsningsarmén "Gråtande kvinnor och predikande män - Frälsningsarmén i Sverige 1882-1921" som är ett vetenskapligt arbete med bland annat genusaspekter och berättelser om synen på kroppen inom Frälsningsarmén.

Toni Rhodin är skådespelare, varietédirektör och manusförfattare - och nu även skönlitterär författare. "Rex Mundivalsen" heter hans förstlingsverk, en absurd och underbar historia om familjen Mundi utifrån det cirkusspår där Toni har sina rötter. Hans far hette Teddy och var premiärdansör och balettchef, farbror Trolle var cirkusdirektör och farfar hette Brazil Jack.

Michael Segerström är skådespelaren som bland annat belönats med en guldbagge för sina insatser i filmen Darling. Bördig från Skurup har han skrivit novellsamlingen "Berättelser från Köpingen" som är komik på hög nivå, fullständigt i paritet med Fritiof Nilsson Piratens berättelser. Vi får möta udda existenser i berättelserna som utspelar sig på 1950- och 60-talen.

Resan till Yalla - berättelsen om kvinnorna på Yalla Trappan är en bok om de kvinnor som ingår i det sociala företaget Yalla Trappan på Rosengård i Malmö. Här kan du äta god och vällagad lunch, lämna in din jacka med det trasiga blixtlåset eller beställa cateringmat till 40-årsfesten. Boken är ett projekt i samarbete med ABF Malmö.

Det blev nypremiär - och succé-  för musicalen om Kalle från Arlöv och självklart måste vi trycka nya exemplar av Raka rör - historien om Kal P Dal av Peter Dahlqvist och Jeanette Rosengren. Nu finns de här igen, ett måste för varje Kal P Dal-fantast.

Och den som väntar på något gott...snart kommer "Jag har skrivit mina sånger - en bok om Hasse "Kvinnaböske" Andersson av Hasse Andersson och Michael Nystås. Boken är en varm berättelse om en av Sveriges genom tiderna mest folkkära artister. Hasse behöver ingen närmare presentation. I mer än 30 år har han gett oss klassiker som "Änglahund", "Skomagare-Anton" och "Berit".

Årets julklappar!
Självklart kan du köpa en eller flera av alla dessa mästerverk i bokhandeln. Bor du på en ort utan bokhandel kan du naturligtvis botanisera i Kira förlags webshop:

Ha en underbar höst och var rädda om er därute!

Vännerna på Kira förlag

Jeanette Rosengren

Presskontakt Förlagsredaktör Kira förlag 0704546942 Kira förlag

Kira förlag

Kira förlag startades 2007 och är ett litet oberoende förlag med fokus på författare från Öresundsregionen. Ambitionen är att ha en mångsidig utgivning och att vara ett förlag som gör skillnad.

Kira förlag
Monbijougatan 17D