DAC - unik mötesplats för innovation och konst

DAC-piloten är avstampet i en långsiktig satsning på det som under de kommande tre åren ska bli ett fullskaligt digitalt upplevelsecenter i Kista Science City - för, av och med forskare, studenter, allmänhet och näringsliv i samverkan. Piloten fungerar fram till skarp lansering, som testbädd och inkubator för nya idéer och utveckling av affärskonceptet.

- Korsbefruktning mellan IT-branschens inarbetade modeller med ny forskning och konst leder till nya sätt att tänka innovativt, säger Ingvar Sjöberg vid Stockholms universitet/Interactive Institute, konstnärlig ledare och initiativtagare till DAC. Vi måste anpassa gamla modeller för hur man skapar tillväxt efter helt nya målgrupper som till exempel digitala infödingar och gamingkulturer för att hinna ikapp nutid och framtid. I DAC för vi samman dessa till synes olika världar för att skapa nya arenor för verklig innovation.

- Kista Science City är den självklara platsen för DAC - här sker möten mellan olika discipliner och kulturer varje dag. Med ett nationellt mandat på tillväxt och innovation inom ICT och näringslivet som bas har initiativet i Kista Science City hittat sin naturliga kuvös. Vi är väldigt nöjda med placeringen av DAC, och ser med spänning fram emot utvecklingen, säger Anette Scheibe VD på Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB.

DAC presenterar interaktiva konstutställningar, verktyg för kreativitet, innovationszoner för universitet och näringslivet, metodexempel på entreprenöriellt lärande, avancerad visualisering, matchmaking för entreprenörer, utbildningsprogram och protoyper samt banbrytande forskning. Det övergripande temat är digital delaktighet, där dagens medborgare och digitala innovatörer står i centrum med sin kreativitet.

Videointervju med Ingvar Sjöberg om DAC:

Main partners
Stockholms universitet/DSV, Atrium Ljungberg, Interactive Institute, Swedish ICT, Stockholms stad

Supporting partners

Dreamhack, Stockholms Bibliotek, Mobile Life, Mediatec, Stockholms stadsbibliotek, Mindball, VIC-Sthlm, Dataföreningen, Fido Film, APEM, Konstfack, Moveintofun, Konsthögskolan, Sensavis, Syntjuntan, Digiwall, PerformingPictures, Imagination Studios, Kulturskolan

Location partner
Kista Science City AB

För mer information kontakta:
Ingvar Sjöberg, konstnärlig ledare
ingvar@tii.se

Emma Crépin, projektkoordinatör
emma.crepin@kista.com

Mer om DAC
Besök oss på Kronoborgsgränd 13, KISTA

Mer om Kista Science City:

• kultur
  • visualisering
  • konst
  • dac
  • investeringar

• Stockholm

Kista Science City växer snabbast i Sverige. En innovationszon i ständig utveckling med ett konstant flöde av människor, intryck och upplevelser. En unik mix av människor, kulturer, ny teknik och entreprenörskap ger en färgstark och dynamisk miljö, där det mesta är möjligt. Tack vare uttalat stöd från och samverkan mellan från tongivande aktörer inom akademi, forskning, näringsliv och offentlighet är Kista Science City sedan många år en av de mest attraktiva platserna för innovation i Europa!

KSC AB är din lokala näringslivskontakt. Vår uppgift är att förbättra företagens villkor och skapa tillväxt genom att underlätta samverkan mellan näringsliv, utbildning och offentlig förvaltning i Kista Science City. Det gör vi dels genom ett starkt stöd till innovation och nya tillväxtföretag. Men även genom internationell marknadsföring av och information om Kista Science Citys fördelar, företag och världsledande position. Inom KSC AB samordnas de nätverk och projekt som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för tillväxt. Dessutom arrangeras ett flertal årligt återkommande evenemang och mötesplatser för industrin, akademin och forskningen.