Larisa Gustavsson med priset Guldäpplet i handen, utdelat av Uno Levinsson, styrelseordförande på Kiviks Musteri. Foto: Isabelle Haglund-Wigh.

Årets Guldäpple går till Larisa Gustavsson

För 26:e året i rad delades idag årets Guldäpple ut av Kiviks Musteri. Guldäpplet är ett pris som tilldelas någon som utfört förtjänstfulla gärningar inom äpplets värld. 2022 års pristagare är Larisa Gustavsson, biolog och genetiker från Ukraina, som under många år forskat på lösningar för att motverka svampsjukdomen ”fruktträdskräfta”, som är ett betydande problem i bland annat äppelodlingar.

Vid en ceremoni under den händelserika s.k. Skördetidshelgen på Kiviks Musteri delades priset ut på söndagen av Uno Levinsson, styrelseordförande på Kiviks Musteri. Larisa fick utmärkelsen med motiveringen:

”För långsiktigt och uthålligt arbete, med att genom molekylär forskning och växtförädling finna en lösning på ett av odlingens största problem”.

Larisa har disputerat vid Kiev universitet och vid Balsgård, centrum för svensk förädling och forskning om frukt och bär. Larisa är sedan 2008 verksam vid SLU Alnarp och har i många år forskat med att hitta nya sätt att ta fram svenska äpplesorter som har en hög motståndskraft mot fruktträdskräfta – en svampsjukdom som angriper framförallt äppelodlingar världen över. Dessutom sprider den sig väldigt snabbt och trivs bra i det varmare klimatet som klimatförändringarna för med sig.

- Fruktträdskräfta är ett av de största problemen vi har i svenska odlingar och plantskolor idag och Larisa försöker med hjälp av molekylär forskning att komma fram till hur svampen fungerar och vilka egenskaper hos äpplesorterna som påverkar deras motståndskraft förklarar Jan Flemming Jensen, Odlingschef på Kiviks Musteri.

- Larisa har arbetat med denna forskning i många år och det kommer kanske att ta många år till innan problemet är löst, men vi vill gärna hjälpa henne på väg och därför är våra odlingar alltid öppna för hennes forskning och därför ska hon idag ta emot Guldäpplet som ett tecken på att hela branschen hoppas på att vi en dag löser detta stora problem, avslutar Uno Levinsson.

- Det känns otroligt roligt men oväntat att jag har fått årets Guldäpple och det känns bra att forskningen uppmärksammas. Det är många som står bakom, både i Sverige och i utlandet och som på olika sätt bidragit till att detta kunnat bli verklighet, kommenterar Larisa själv utmärkelsen.

Läs mer om Guldäpplet och se tidigare års vinnare HÄR

För mer information, vänligen kontakta:
    Uno Levinsson, styrelseordförande Kiviks Musteri