Kiviks Musteris VD, Thomas Jensen överräcker Guldäpplet till årets vinnare rådgivaren Aad Wisse

​Årets Guldäpple tilldelades Aad Wisse för hans insatser att utveckla svensk fruktodling

Under högtidliga former delades Årets Guldäpple ut på Äppelmarknaden. Det var rådgivaren Aad Wisse som i år mottog det hedersvärda priset som delas ut av Äpplets Hus på Kiviks Musteri.

Varje år sedan 1996 har Årets Guldäpple delats ut på Äppelmarknaden i Kivik. Det är Äpplets Hus på Kiviks Musteri – kunskapshuset med äpplet i centrum – som delar ut utmärkelsen till en person eller organisation som utfört förtjänstfulla gärningar inom äpplets värld.

Årets Guldäpple tilldelades odlingsrådgivaren Aad Wisse för sina insatser att utveckla svensk fruktodling. Kiviks Musteris VD Thomas Jensen överräckte utmärkelsen under högtidliga former från Äppelmarknadens stora scen på lördagen.

Juryns motivering för årets pristagare löd:
"Med hans kunskap, både teoretisk men främst inom praktisk fruktodling, har han utvecklat och förbättrat den svenska äppelindustrin. I över 20 år har han varit en förtrogen rådgivare åt många svenska odlare och hjälpt dem att öka skörden och kvaliteten på svenska äpplen. Han har hjälpt svensk fruktindustri att ta steget in i 2000-talet. Det är därför 2018 års Guldäpple tilldelas rådgivare Aad Wisse."

Aad Wisse var själv äppelodlare i Holland under 25 år. I början av 90-talet övergick han till rådgivning. Han är idag bosatt i Holland där han har sin egen försöksodling. Han har varit aktiv som rådgivare i Sverige i över 20 år, men arbetar även som rådgivare i bland annat Tyskland, Holland, Belgien, Finland, Danmark, Norge och Canada.

Presskontakt Kiviks Musteri:
Ulrika Wistrand, kommunikatör
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär. Vi vet hur man bäst bevarar den goda nyskördade smaken och värnar om allt som är bra i frukt och bär, om välbefinnande och en hållbar framtid – med fyra generationers samlade kunskap, hantverk och nyfikenhet.

I Kivik, där Österlen möter Hanöbuktens kritvita stränder, planterade Henric Åkesson 1888 de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Han lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Idag är platsen ett populärt besöksmål, med fler än 200.000 människor som varje år vill uppleva Musteributiken, Restaurang Kärnhuset, Äpplets Hus, Stinas Café, våra vackra trädgårdar och äppelodlingar. Kiviks Musteri driver också Solnäs Gård utanför Lund, en av Sveriges största fruktodlingar med gårdsbutik och café. Vi är idag Nordens ledande musteri med tillverkning i Kivik och Stenhamra.