Fairview Broken Barrel Petite Sirah 2021

Fairview Broken Barrel Petite Sirah 2021

Fairview Wines.

Det första vinet skapades på gården redan 1699 men det var när en invandrare från Litauen, i början av 1900-talet förvärvade gården, som den verkliga expansionen började. Hans namn var Charles Back och det är hans sonson och namne som driver företaget idag och som under årens lopp erhållit många förnäma utmärkelser.

Redan år 1996 röstades han fram av det sydafrikanske magasinet WINE som nummer två när det kom till den mest inflytelserika personen i landets vinindustri, ettan var Nelson Mandela.
2014 erhöll han International Wine Challenge Lifetime Achievement och uttryckte då sin tacksamhet med orden ”Jag har ju knappt börjat att uppnå det jag önskar förverkliga”.
År 2017 tilldelades han 1659 Wine Industry Medal of Honor och South African Farmer of the year.

Fairviews vingårdar
är belägna i: Paarl 350 hektar, Darling 140 hektar, Swartland 155 hektar och Stellenbosch 35 hektar.

Om vinet:
Fairview Broken Barrel Petite Sirah är ett fruktigt och smakrikt vin med fatkaraktär och inslag av mörka bär, aning peppar, lakrits, vanilj och choklad. Druvorna till detta vin skördades i slutet av februari 2021.

PRODUKTFAKTA
Pris: 119 kr/750 ml.

Art nr: 1138-01
Årgång: 2021
Alkoholhalt: 15 %
Ursprung: WO Coastal Region, Sydafrika
Producent: Fairview Wine
Antal butiker: 141 st
Lanseringsdag: 1 juni 2023.