Nu har de efterlängtade blommorna äntligen slagit ut.

Kiviks Musteri öppnar sina trädgårdar mitt under äppelblomningen

Nu är det efterlängtade vit-rosa havet av äppelblommor äntligen här och i samband med detta, den 14 maj, slår Kiviks Musteri upp dörrarna till sina vackra trädgårdar.

I vanlig ordning har frågan om när blomningen kommer äga rum varit en het fråga. Varje år får Kiviks Musteri in ett stort antal förfrågningar både via telefon, mail, och social media – så till den grad att företaget i år har upprättat ett eget avsnitt på hemsidan som handlar om just blomningen, där bland annat knopparnas utveckling kunnat följas vecka för vecka.

Då blomningen är helt beroende av vädret skiljer det från år till år hur långt träden kommit när trädgårdarna öppnar. På Österlen bidrar Östersjön till svalare temperatur på våren. Därför blommar det senare i Kivik än på västra sidan av Skåne. En senare blomning gör att äppelblomman inte blir lika känslig för en frostknäpp. I år har dagarna varit fina och varma men nätterna ganska svala, vilket gör att blomningen förväntas pågå lite längre än vanligt, och eftersom odlingarna på Kiviks Musteri består av över 50-olika sorters äppelträd och olika träd blommar vid olika tider, blir också blomnings-säsongen vid Musteriet längre.

Just i år sker öppningen av trädgårdarna på Kiviks Musteri mitt i blomningstid – lördagen den 14 maj. Varje år har Kiviks Musteri ca 200 000 besökare och förhoppningen är att ta emot minst lika många i år.

- Efter åren av pandemi tycks längtan efter härliga utflyktsmål och naturupplevelser ha ökat, vilket vi såklart välkomnar. Vi erbjuder en otroligt vacker och skön plats med fri entré, där bland annat 100-åriga äppelträd kan beskådas. Vi vill att folk ska komma hit, gärna ofta, stanna länge och få njuta av en fantastisk stund, självklart gärna i kombination med vår mat och dryck, säger Kommunikationschef Anna Säfström.

Förutom att koppla av i en av hängmattorna, ta fram ett spel ur skåpet under träden och ha en trevlig stund ihop på en picknick-filt, eller beskåda den populära utställningen fotoutställningen SURR, producerad av Pollinera Sverige, erbjuder Kiviks Musteri även bokningsbara evenemang.

På Äppelblomsfrukosten åtnjuts en härlig frukost med provsmakning av olika muster, under de blommande träden samtidigt som man får lära sig mer om äpplen, äppelodling och surrande pollinatörer. Det erbjuds också Äppelblomssafaris för både vuxna och barn där man får åka igenom de blommande äppelodlingarna på en traktor, avnjuta äppelkaka och få ta del av kuriosa. Detta och många fler evenemang går att läsa om på företagets hemsida https://www.kiviksmusteri.se/besok-oss/pa-osterlen/.

För den som vill avnjuta en smakfull måltid på innergården eller fika på en saftig äppelkaka i den mysiga trädgården finns även Restaurang Kärnhuset och Stinas café.