Kvitton i Kivra

90 miljoner digitala kvitton på 1 år

Nu har det gått drygt ett år sedan Kivra lanserade digitala kvitton. Under den tiden har några av Sveriges största retailkedjor anslutit sig till vår digitala kvittotjänst.

- Det blev den framgång vi hade hoppats på. Våra handlare är nöjda med hur digitala kvitton förenklar för både dem och deras kunder, berättar Anna Bäck, VD för Kivra.

- Förutom att de upplever köpen i kassan som snabbare och garantiärenden smidigare så bidrar det även till deras miljö- och hållbarhetsarbete.

Hittills har närmare 90 miljoner kvitton skickats till Kivra. Det motsvarar:

• Ett halvt varv runt jorden om man skulle lägga kvittona i rad*
  • 5,6 ton i minskade koldioxidutsläpp**
  • 70 ton i sparad papperstillverkning***

Jula är en av de retailkedjor som förra året valde att erbjuda digitala kvitton, både som en tjänst till sina kunder och också som en del av sitt hållbarhetsarbete.

- Digitala kvitton är en del av Julas hållbarhetsarbete. Samarbetet och vinsterna med Kivra är med i vår senaste hållbarhetsredovisning, säger Margareta Boström, konsumentbeteendexpert och affärsutvecklare på Jula.
- Och från våra medarbetare har vi bara fått positiv feedback. Till exempel i minskad arbetsbörda genom att slippa byta ut rullar och tömma papperskorgar. Våra kunder är generellt också mycket positiva. Digitala kvitton via Kivra tycks vara en icke-fråga – alla vet vad det är och ingen behöver längre någon förklaring. Kivra har blivit en självklar infrastruktur, avslutar Margareta Boström.

Några av de kedjor, förutom Jula, som är kopplade till Kivras digitala kvittotjänst är ICA, Åhlens, Cervera och Kjell & Company.

Ytterligare företag som snart är klara för att erbjuda digitala kvitton via Kivra är Hemmakväll, Indiska och Stadium.

* Ett papperskvitto är i genomsnitt 0,23 m långt.
** Ett papperskvitto släpper ut ca 0,069 gco2e/st koldioxid.
*** Ett papperskvitto väger ca 0,88g

Alla beräkningarna utgår från att kvittot annars hade förmedlats som papperskvitto.