“Digital post från myndigheter som förstahandsval”

“Digital post från myndigheter som förstahandsval”

I dag lämnade Digitaliseringskommissionen sitt femte delbetänkande till regeringen och IT-minister Mehmet Kaplan.

Digitaliseringskommissionen föreslår att traditionell fysisk posthantering bör fasas ut från de statliga myndigheterna och att samtliga individer och företag ska ges tillgång till en digital postlåda för att ta emot säker digital post från staten. Därmed sagt kan digital post från myndigheter bli förstahandsvalet och traditionell fysisk post ska kunna behållas genom ett aktivt val. Läs mer.

Vi är glada över att Digitaliseringskommissionen driver samma fråga som vi gör. Vi anser att grundtankarna och merparten av ramverket (Mina meddelanden) som Regeringen skapat som skall samordna myndigheternas post är bra. Det finns dock en hel del förbättringar som måste till, bl a behövs en ersättningsmodell, läs mer.

Breakit har nu skrivit en artikel om Digitaliseringskommissionens delbetänkande där de bl a belyser avsaknaden av en ersättningsmodell. Vår VD Stefan Krook intervjuas i artikeln: Stefan Krook på Kivra tror att den digitala postmarknaden kommer att få ett rejält uppsving redan 2016 - till följd av att en rad aktörer nu pressar på utvecklingen. Läs hela artikeln: “Utredare: Svenskarna borde få välja bort papperspost i brevlådan”.

Läs även: