En vanlig fråga i Kivrasupporten

En vanlig fråga i Kivrasupporten

“Jag har fått ett sms om att en kreditupplysning gjorts, vad innebär det?” Det är en fråga som dyker upp hos oss i Kivrasupporten ibland.

Några av de företag som använder sig av Kivra för att skicka sin post digitalt är kreditupplysningsföretagen CreditsafeUC och Sergel. De anlitar oss för att ge dig möjlighet att välja om du vill läsa kreditupplysningen snabbt och säkert digitalt eller om du vill vänta och få den hem på posten. Har du fått ett sms från Kivra gällande en kreditupplysning så innebär det helt enkelt att du har möjlighet att aktivera din digitala brevlåda för att läsa kreditupplysningen digitalt.

Det finns flera anledningar till varför en kreditupplysning tas, det kan exempelvis vara att man köpt något på internet och valt faktura som betalningsalternativ. Enligt lag måste kreditupplysningsföretaget skicka en kopia på kreditupplysningen till dig för att ge dig tillgång till samma information som lämnats ut om dig.

Om du väljer att aktivera din digitala brevlåda kommer du framöver att få en e-postavisering nästa gång en kreditupplysning görs av någon av de kreditupplysningsföretag som anlitar oss, varpå du kan logga in och läsa den direkt digitalt.

Vilka fördelar ser du med att ta emot posten fysiskt respektive digitalt?