Kivra för interna HR-dokument

Under året har allt fler företag och myndigheter valt att använda Kivra för interna flöden av dokument relaterade till medarbetares anställning. Med hjälp av Kivra skickar nu mer än 300 arbetsgivare lönespecifikationer och kontrolluppgifter digitalt och säkert till sina anställda. Den anställde får då dokumentet levererat till sin egen digitala brevlåda där det lagras tillsammans med annan viktig post från pensionsbolag, Försäkringskassan, Skatteverket med flera. På så vis kan de anställda alltid se dokumenten vart de än befinner sig, utan att behöva ha tillgång till varken portal eller jobbmail. Då dokumenten lagras på obestämd tid i Kivra finns de kvar även efter att en anställning tar slut. Läs gärna Kollegas artikel “Säkrare med digitalt lönebesked” om vikten av att spara anställningsrelaterade dokument och varför en digital brevlåda är speciellt bra för detta.

En viktig anledning till att Kivra blivit en föredragen kanal för anställningsrelaterade dokument är att det är en säker kanal som uppfyller både dagens och framtidens krav på personuppgiftshantering. Detta innebär att arbetsgivare kan känna sig trygga i att skicka exempelvis lönespecifikationer, som innehåller känsliga uppgifter, via Kivra. Dessutom är det en gemensam hållbarhetsinsats som arbetsgivare kan göra tillsammans med sina anställda för att värna om vår miljö.