Ardalan Shekarabi och Stefan Krook

Kivra har haft besök av civilminster Ardalan Shekarabi

Idag, tisdag 7 november, har Kivra haft besök av civilminister Ardalan Shekarabi. Under mötet talade ministern och Kivras VD Stefan Krook om hur digital post kan fortsätta utvecklas och alla de möjligheter det medför. De talade även om risken för en digitaliseringsklyfta i samhället och det växande problemet med ID-kapningar.

För att den positiva utveckligen av digital post i Sverige skall kunna fortsätta krävs nu en ersättningsmodell för myndighetsposten vilket Regeringens särskilda utredare föreslagit formerna för. Kivra betonade att detta behöver processas skyndsamt då det börjar bli för stora volymer för att aktörer som Kivra skall kunna fortsätta att agera Ebberödsbank. Nästa år räknar t.ex. Kivra med att 1,5 miljoner deklarationer förmedlas via Kivras tjänst. Försändelser som Kivra inte får någon ersättning för från Skatteverket.

- Jag tycker att Ardalan Shekarabi och jag hade ett väldigt bra möte. Jag är helt trygg med att vi har en samsyn på att digital post är vägen framåt. Jag upplever också att ministern tog till sig att det är viktigt att en proposition om ersättning läggs fram under våren och inte hamnar i en frysperiod före och efter val, säger Stefan Krook, VD Kivra.