Kivra klättrar på listan över Sveriges mest hållbara varumärken

Kivra klättrar på listan över Sveriges mest hållbara varumärken

Kivra tangerar andraplatsen från förra året i kategorin Digital i Sustainable Brand Index. På den totala listan avancerar Kivra till plats 33.

Varje år presenteras Sustainable Brand Index där företagens hållbarhet utvärderas och rankas. Urvalet av företag sker utifrån oberoende parametrar, däribland årsomsättning och varumärkeskännedom. Förra året tog sig Kivra in på listan för första gången.

Sustainable Brand Index är såväl Sveriges, som Europas största oberoende undersökning om hållbarhet. I årets undersökning har drygt 23 000 konsumenter bidragit med svar. 390 företag – både svenska och utländska – utspritt över drygt trettio branscher har valts ut till undersökningen.

Kivra i sällskap med techjättarna
I kategorin Digital upprepar Kivra fjolårets fina placering och hamnar på andraplats. Bara Swish är före. Det innebär att flera av världens största och mest välrenommerade företag hamnar bakom Kivra.

Topp-8 Digital
- Swish
- Kivra
- Spotify
- Microsoft
- Google

Den totala listan toppas av dagligvarukedjan Coop, nästföljt av Ikea. I år tar Kivra ett stort kliv uppåt på totallistan och avancerar från plats 51 till 33:e plats av 390 utvalda företag.

Kivra även finalist i Årets insats
Utöver placeringen i Sustainable Brand Index var Kivra finalist i Årets insats med bidraget Digitala kvitton. Vinnaren i Årets insats utses av en jury, i motsats till Sustainable Brand Index rankning som bygger på svar från konsumenter. Axfoundations Antibiotikakriterier gjorde störst intryck på juryn bland de fyra finalisterna.

Du som följer Kivra vet redan att hållbarhet är högt prioriterat hos oss, vi är såklart väldigt stolta över att placera oss högt på Sustainable Brand Index rankning. Samtidigt inspireras vi av de företag som nått ut ännu längre med sina hållbarhetsarbeten. Kivra vill passa på att tacka för den motivationen och gratulera i synnerhet kategorivinnarna!

Hela rapporten går att ta del av via Sustainable Brand Index webbplats.