Skatteåterbäring till påsk

Skatteåterbäring till påsk

Igår publicerade Skatteverket pressmeddelandet "Skattepengar redan till påsk" med information om att de som skaffar en digital brevlåda senast 1 mars och deklarerar innan 29 mars kan få skatteåterbäringen redan till påsk. Nyheten hade nått tidningarna ett par dagar innan och de senaste dagarna har bl a TT, DN, DI, Metro, Expressen, Aftonbladet, Sydsvenskan, GP, SVT och EFN rapporterat om nyheten.

Nyligen passerade vi en miljon användare och vi växer med över 1000 användare per dag (de senaste dagarna har tillväxttakten dessutom ökat ännu mer). Ca 700 000 personer i Sverige har redan valt att få sin myndighetspost i en digital brevlåda, 80% av dem har valt Kivra. En av anledningarna till att de flesta väljer Kivra är att du kan samla din post från såväl myndigheter som företag i Kivra, utöver de anslutna myndigheterna skickar nämligen majoriteten av Sveriges största B2C-företag post via Kivra (se urval). Det gör Kivra till Sveriges största digitala brevlåda.

EFN har gjort ett väldigt pedagogiskt nyhetsinslag där Johan Schauman, Verksamhetsutvecklare på Skatteverket, intervjuas. Johan förklarar vad en digital brevlåda är och vad du behöver göra för att få skatteåterbäringen till påsk:

Gör så här:

Om du inte använder Kivra
Gå till kivra.com/deklarationen och registrera dig med Mobilt BankID. Det enda du behöver göra därefter är att deklarera senast 29 mars så kan du få skatteåterbäringen till påsk.

Om du redan använder Kivra
Du som redan använder Kivra för att få din post digitalt från företag och myndigheter behöver bara komma ihåg att deklarera senast 29 mars för att få skatteåterbäringen till påsk. Är du osäker på om du har aktiverat myndighetspost i Kivra kan du logga in på Kivra och gå till "Meny", "Inställningar", "Myndighetspost" för att säkerställa det.