Stefan Krook talar på Service Design Global Conference

Stefan Krook talar på Service Design Global Conference

Service Design Network anordnar för sjätte året Service Design Global Conference som i år går av stapeln den 7-8 oktober på Münchenbryggeriet i Stockholm. Temat är “Creating Value for Quality of Life” och vår VD Stefan Krook är en av talarna.

Konferensens syfte är att skapa ett unikt tillfälle att engagera sig och bidra till utvecklingen på en global nivå inom fältet Service Design*. En av världens utmaningar är att göra mer med mindre och det finns många utmaningar på det temat. I hundratals år har post varit en fantastisk lösning men i dagens samhälle kan vi inte börja kunddialogen i skogen (se film).

Stefan talar om den fantastiskt spännande Service Design-utmaningen, när han nu med Kivra vill revolutionera postmarknaden med en säker digital brevlåda. Att erbjuda en digital brevlåda och på så vis bidra till att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering är något Stefan och vi på Kivra jobbar stenhårt med. Detta genom att skapa en tjänst som både avsändare och användare vill ansluta sig till, och som dessutom är bättre för miljön. För användarna handlar det om att förenkla sin vardag och för avsändarna handlar det om att digitalisera mer och i den processen förbättra sin kundkommunikation. Därigenom kan avsändarna även förbättra sin relation till kunderna och i förlängningen sin affär. Service Design-utmaningen handlar också i stor utsträckning om att interagera med närliggande tjänsteföretag så som banker, IT-leverantörer, ERP-system, IT-tjänsteföretag osv.

För att möjliggöra det här krävs förståelse för alla berörda intressenter och att deras behov tas hänsyn till för att skapa en tjänst som både är fördelaktig och relevant. Stefan kommer tala om denna komplexitet och att förståelse för såväl användare, företagen, samarbetspartners och miljön är nödvändig för att med Kivra kunna flytta brevlådan till mobilen.

Service design är ett begrepp som står för de aktiviteter som krävs för att planera och organisera människor, infrastruktur, kommunikation och materialkomponenter av en tjänst, för att kunna förbättra kvaliteten och interaktionen mellan leverantören av tjänsten och kunderna. Syftet med service design är att skapa design enligt användarnas behov för att kunna erbjuda en användarvänlig tjänst, som är både konkurrenskraftig och relevant för kunderna.