​Tillsammans ska vi lösa skogspusslet

​Tillsammans ska vi lösa skogspusslet

Igår kväll hade vi ett event med hållbarhetsfokus tillsammans med Naturskyddsföreningen. Generalsekreterare Svante Axelsson förklarade varför det är en avgörande fråga för klimatet att minska papperskonsumtionen och varför han ser att Kivra är ett riktigt bra verktyg för att göra det.

Naturskyddsföreningen är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation med 221 000 medlemmar och är även ny kund hos Kivra. Naturskyddsföreningens medlemmar kommer framöver kunna få post från Naturskyddsföreningen i sin digitala brevlåda Kivra istället för på papper.

Svante kommenterade att han tycker det är väldigt kul att börja samarbeta med Kivra för att han ser att vi tillsammans kan lösa ett viktigt pussel - skogspusslet. Svante kommenterade: “Den stora gökungen i skogen är papperskonsumtionen. Vi behöver använda skogen på ett mer hållbart sätt och till mer nyttiga och smarta saker som minskar utsläppen globalt. På grund av dagens höga papperskonsumtion är det idag omöjligt att få ut mer biobränsle och bioplast, att kunna bygga mer i trä istället för cement och att kunna ta fram mer textilier av skogsmaterial. Nästan allt från skogen går till papper idag*.”

Svante berättade också att skogsavverkningen är enormt snabb i världen idag. Man säger att ca 20% av världens utsläpp av växthusgaser härleds till regnskogsskövlingen. När träden huggs ner kommer koldioxiden som tidigare fanns bunden i träden ut i atmosfären. Skogsavverkning är därför en stor klimatbov. Därför måste vi minska efterfrågan på skog och då behöver vi börja med att minska efterfrågan på papper.

Svante är generellt hoppfullt inställd till klimatfrågorna och det är han även till utvecklingen för papperskonsumtionen i Sverige. Han kommenterade att han tycker det märks i Sverige att det börjar gå åt rätt håll - det läggs bland annat ner allt mer pappersbruk. “Vi har pratat i flera år om det papperslösa samhället och nu börjar vi se att det faktiskt börjar hända - till exempel genom att tjänster som Kivra blir tillgängliga.”

Vi på Kivra ser fram emot att göra det vi kan för att lösa skogspusslet. Vi gör det genom att samarbeta med bland annat Naturskyddsföreningen och allt fler företag, organisationer och myndigheter som börjar skicka sin post digitalt via Kivra.

snf-01.jpg

snf-02.jpg

snf-03.jpg

snf-04.jpg

snf-05.jpg

snf-06.jpg

snf-07.jpg

snf-08.jpg

snf-09.jpg

snf-10.jpg

snf-11.jpg

snf-12.jpg

* Ca 65% av skogsavverkningen går till papper (läs mer här).