Foto: Pelle Lundberg

Henrik Lönnevi blir ny VD för Kivra

I september aviserades att Kivra började förbereda för en stafettväxling på VD-posten. Nu står det klart att Henrik Lönnevi tar över som ny VD för Kivra i början av mars 2023.

Kivra är idag en etablerad samhällstjänst som används av ca 5,5 miljoner personer i Sverige för att samla viktigheter såsom brev, fakturor och kvitton. Användandet av tjänsten har ökat i snabb takt, under det senaste året har ökningen skett i alla åldrar men framförallt i den äldre halvan av befolkningen samt hos de allra yngsta (läs mer i Svenskarna och internet 2022).

Med en stark position på marknaden och flera möjligheter att såväl växa som bredda sin affär har Kivra stor potential att skapa ännu mer nytta för konsumenter, företag, myndigheter och samhället i stort. Nu står det klart att Henrik Lönnevi får i uppdrag att ta över stafettpinnen som VD och leda bolaget med start i början av mars 2023. Henrik ansluter från Telia där han idag har rollen som konsumentchef.

- Vi är otroligt glada över att Henrik tar över stafettpinnen som VD för Kivra. Han har bevisat sig stark inom såväl ledarskap i stora organisationer och entreprenörskap i mindre och har gedigen kunskap om för Kivra relevanta affärsmässiga ekosystem. Henrik är rätt person att både växa vår befintliga affär och samtidigt navigera bland och utveckla nya affärer för Kivra, säger Stefan Krook, Styrelseordförande Kivra.

- Jag är väldigt imponerad av det alla människor på Kivra har åstadkommit. Kivra har en stark position, ett fantastiskt varumärke och ett otroligt starkt fundament som kopplar samman verifierade personer, företag och myndigheter. Det som jag tycker är spännande är dels att värdet för alla i ekosystemet växer i takt med att användandet ökar, men även att det finns möjligheter att skapa helt nya värden för såväl befintliga som nya aktörer i ekosystemet, säger Henrik Lönnevi, tillträdande VD för Kivra.

Om Henrik Lönnevi
Henrik Lönnevi är CCO (Chief Commercial Officer) för Telias konsumentaffär. Han valdes in i GodEls styrelse 2019 och är sedan maj 2022 styrelseordförande i GodEl. Dessförinnan har han bland annat varit CCO för konsumentaffären på Tele2 och startat svensk verksamhet för elhandelsbolaget Telinet. Henrik Lönnevi tillträder som VD för Kivra i början av mars 2023.

Kivra är en plats där du kan samla dina viktigheter. Brev, fakturor, kvitton och annat – som du annars hade haft i pärmar, byxfickor eller i olika pappershögar. Säkert, tillgängligt och bra för miljön. Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. Läs mer på kivra.se

Skicka post via Kivra
Gör som många av Sveriges största företag. Kom igång med digitala utskick via Kivra. Läs mer