NAMNBYTE OCH FRAMTIDSSTEG

NAMNBYTE OCH FRAMTIDSSTEG

IT-bolaget Evolope växer kraftigt, byter namn till Kivra och gör riktad nyemission till entreprenören Stefan Krook som blir ordförande.

Robert Wahlström lämnade 2010 rollen som affärsutvecklingschef på Klarna och bildade därefter Evolope som i maj 2011 lanserade tjänsten Kreditkopia.se. Kreditkopia sparar pengar och miljö genom att ersätta fysiska kreditupplysningskopior med digitala. Kreditkopia växer idag med 1000 nya användare om dagen och har f n 170 000 registrerade användare.

Kreditkopia är en nischtjänst men behovet för företag att kommunicera digitalt med sina kunder och för privatpersoner att förenkla sin vardag är stort. Bolaget satsar på att bli den ledande aktören på detta område och döps nu om till Kivra, tar in tre miljoner kronor och rekryterar samtidigt en ny ordförande i Stefan Krook. Stefan är en entreprenör med erfarenhet att bygga bolag som utmanar stora branscher som tidigare grundare av Glocalnet, GodEl och GodFond.

- Jag träffade Stefan i slutet av förra året och vi har nu tillsammans med övriga nyckelpersoner i bolaget lagt en plan och en ambitionsnivå många nivåer högre än vad som var möjligt när bolaget var privatfinansierat. Drömmarna är stora och med Stefan ombord har vi tagit ett stort kliv för att kunna utmana på allvar, säger Robert Wahlström som är grundare och VD i Kivra.

- Idén om att förpassa fönsterkuvert till historieböckerna har jag haft i över två år. När jag träffade Robert och hans team och såg vad de åstadkom med mycket begränsade resurser blev jag mycket imponerad. Idén är bra men största utmaningen ligger i genomförandet. Robert och teamet i företaget är rätt startpunkt. Det är en glädje att få vara med att driva denna positiva förändring för såväl människor som miljö, kommenterar Stefan Krook nyvald ordförande i Kivra.