Snart även myndighetspost till den digitala brevlådan Kivra

Kivra, Sveriges största privata digitala brevlåda, deltog igår på Skatteverkets informationsmöte kring tjänsten Mina meddelanden. Bakgrunden är att regeringen i slutet av juli i år gav Skatteverket i uppdrag att tillhandahålla denna tjänst, vilket innebär att man tar fram en gemensam infrastruktur för digital och säker myndighetspost till privatpersoner, företag och organisationer.

Något som stod klart efter gårdagens möte var att Skatteverket kommer att öppna upp för att privata aktörer kommer kunna förmedla medborgarnas post. Det innebär i praktiken att alla medborgare har rätt att välja om man vill ha sin post i myndigheternas egna ”gråa låda”, eller om man vill välja ett privat alternativ såsom Kivra.

Kivras vision om att förenkla vardagen kommer ett steg närmare när vi nu fått bekräftat att alla medborgare kommer kunna välja att få sin myndighetspost i sin digitala Kivra-brevlåda, säger Robert Wahlström VD och grundare av Kivra. Beslutet innebär att förutsättningarna är mycket goda för att en tjänst såsom Kivras kommer att få ett genombrott inte bara för att ersätta all fysisk post från myndigheter, utan för att ersätta all fysisk post som idag skickas av företag och organisationer, fortsätter Robert Wahlström.

Kivra kommer senast i januari 2013 att lansera en ny version av sin digitala brevlåda. I denna version kommer alla medborgare över 18 år att kunna ta emot viktiga dokument från anslutna företag, organisationer och myndigheter. En nyhet är också att användare kommer kunna ladda upp egna viktiga dokument samt hantera och arkivera dessa i Kivra, vilket från första stund kommer förenkla privatadministrationen för varje person som öppnar en Kivra-brevlåda.

Presskontakt:

Robert Wahlström, grundare och VD