Avreglering öppnar för komplett besiktning av motorredskap klass 1

Avreglering öppnar för komplett besiktning av motorredskap klass 1

Nu blir det lättare för ägare av motorredskap klass 1 att få all besiktning utförd på en och samma gång. Avregleringen av fordonsbesiktning från den 1 juli 2010 öppnar upp för nya aktörer.

Mobilkranar, grävlastare, grävmaskiner, dumprar, terrängfordon, hjullastare och släp till dessa kan kräva två sorters besiktningar; en besiktning av lyftdelen och en av fordonsdelen.

Tidigare har fordonsägaren varit tvungen att anlita två olika leverantörer. Nu blir det möjligt att ordna fordonets besiktningar på en och samma gång, med hjälp av en leverantör. Det nya regelverket gör det möjligt för fler aktörer att genomföra alla besiktningsslag.

En leverantör blir mer effektivt

Inspecta har ansökt om ackreditering av Swedac för att få genomföra alla besiktningsslag. Den så kallade insyningen, det vill säga den praktiska kontrollen av Swedac, är i full gång. ”Vi hoppas få den nya ackrediteringen klar i början av 2011, möjligen redan under januari. Då kommer vi att kunna erbjuda ett komplett besiktningspaket för motorredskap, klass 1”, säger Thomas Krüger, Inspecta. ”Det kommer att underlätta och vara mer kostnadseffektivt för ägaren att ha samma besiktningsingenjör som utför arbetet vid ett och samma tillfälle”.

Idag besiktigar Inspecta lyftdelen av de här fordonen, samt även fordonsdelen för mobilkranar. Den nya ackrediteringen omfattar i huvudsak två delar; kontrollbesiktning av fordonsdelen och registreringsbesiktning av nya, importerade eller ändrade fordon.

Inspecta utför även andra uppdrag som lämplighetsbesiktning, brandskyddskontroll, utbildning och kontroller av så kallad frivillig karaktär. Det sistnämnda är ofta uppdrag som är ett led i, eller ett komplement till, den egna tillsynsverksamheten.

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med 1400 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Estland och Litauen. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, teknisk konsultation och utbildning.