Inspecta stödjer Ingenjörer utan gränser

Inspecta stödjer Ingenjörer utan gränser

Istället för att köpa julklappar till sina medarbetare stöttar Inspecta Ingenjörer utan gränser och är nu en officiell projektpartner till organisationen.

– Vi är ett ingenjörsföretag i både själ och hjärta och att bidra till Ingenjörer utan gränsers verksamhet känns helt rätt. Jag hoppas att vi i framtiden även ska kunna bidra med vår kunskap och erfarenhet, och inte bara pengar, säger Jacob Lundberg, VD för Inspecta.

Ingenjörer utan gränser arbetar med projekt runt om i världen för att skapa förutsättningar för att fler människor ska få tillgång till rent vatten och energi. Organisationen fokuserar även på barn och ungdomars möjligheter till utbildning.

Varje år dör flera miljoner människor, de flesta barn, på grund av smutsigt vatten. Inspecta har därför valt att stötta ett projekt som arbetar för att sprida teknik och kunskap i Kamerun för att människor där ska kunna rena sitt vatten med hjälp av solenergi.

Inspectas utbildningsverksamhet har redan under hösten bidragit till Ingenjörer utan gränsers vattenreningsprojekt vid en skola i Tanzania. Inspecta Academy kommer fortsätta att bidra till Ingenjörer utan gränser under 2015.

Det här är Ingenjörer utan gränser

Ingenjörer utan gränser är en ideell, opolitiskt och religiöst obunden Non-Governmental Organisation.

Ingenjörer utan gränser har till syfte att

• med volontärprojekt baserade på ingenjörskompetens främja barn- och ungdomars möjlighet till utbildning genom förbättrad studiemiljö hemma och i skolan ´
  • inspirera unga att bli ingenjörer
  • aktivt bidra till våra medlemmars personliga utveckling till vidsynta ingenjörer - skickliga i ledarskap och ansvarsfull teknik, stimulerade av social mångfald.

Ingenjörer utan gränser

Projekt Solrenat Vatten i Kamerun:

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med mer än 1400 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Estland, Litauen och Polen. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, konsultation och utbildning. Vi skapar säkerhet, tillit och hållbar utveckling i norra Europa.