Utbildning minskar olycksrisken med lyft

Utbildning minskar olycksrisken med lyft

En kran kan lyfta flera ton, många meter upp i luften. Att arbeta med lyftredskap innebär ett stort ansvar och en risk. 80 % av alla olyckor med last- och lyftredskap beror på felhantering av redskapen. Utbildning minskar risken för olyckor och tillbud.

Att lyfta tunga objekt högt upp i luften kräver att du vet vad du gör. Går något fel kan det få katastrofala följder. För att hantera kranar och lyftredskap måste du ha både kunskap och utbildning. Inspecta är först ut i Sverige med en e-learningkurs inom Säkra lyft.

– E-learningkursen Säkra lyft ger kursdeltagaren kunskap om hur ett säkert lyft ska ske med hjälp av tydliga bilder och instruktioner. Kursen ger även kunskap om lagar, föreskrifter och standarder, säger Lotta Sanfridson, Inspectas utbildningschef.

Smidig lösning med kurs på hemmaplan

– Alla som hanterar lyftarbete måste ha en dokumenterad utbildning i Säkra lyft. Dessutom rekommenderas en repetitionsutbildning enligt gällande standard. En e-learningkurs som du kan göra från din egen arbetsplats eller hemifrån är då en smidig lösning, säger Lotta Sanfridson.

– Vi kommer givetvis även fortsättningsvis ordna klassrumskurser inom säkra lyft för grupper eller för nya medarbetare. E-learningkursen blir ett bra komplement för erfarna medarbetare, enstaka personer och vid repetition, säger Lotta Sanfridson.

Inspecta har arrangerat kursen Säkra lyft under många år. Erfarenheten från den kursen har nu även förts över till en e-learningutbildning. Det gör det enklare för arbetsgivaren att säkerställa att alla medarbetare har den dokumenterade utbildning som krävs enligt Arbetsmiljöverket. Kursen vänder sig främst till lastkopplare, kranförare för smålyft, ansvarig arbetsledare, skyddsombud, lyftledare och andra som är engagerade i lyftarbete.

– Vi hoppas att vi kan göra det ännu enklare för arbetsgivarna att hålla sina medarbetares kunskaper uppdaterade och på så sätt ha en säker arbetsplats, säger Lotta Sanfridson.

Inspecta har utvecklat e-learning kursen tillsammans med Lifting and Safety International AS och Tictac Interactive. Kursen är baserad LSI’s och Inspectas gemensamma kursmaterial inom området och Tictac har bidragit med sin erfarenhet och kunskap inom digitalt lärande.

För mer information kontakta gärna:

Lotta Sanfridson, Utbildningschef, Inspecta, 08-5011 3403
Ditte Erbing, Pressansvarig, Inspecta 08-5011 30 23