500 000 medlemmar på ett halvår

Lojalitetsprogram och kundklubbar finns i snart varenda butik. När elektronikkedjan Kjell & Company lanserade sitt medlemskap ville de göra något speciellt - inte skapa en kundklubb som alla andra.

– Vi har inga medlemsplastkort. Vi har inte ens något namn på medlemskapet, förklarar pressansvarig Karl Emil Nikka. Alla kunder kan handla på Kjell & Company och som medlemmar får de ännu mer ut av det, oavsett om de handlar i butik eller på webben.

Möjligheten att bli medlem hos Kjell & Company lanserades i slutet av januari. Kjell & Companys kunder lade snabbt märke till fördelarna med att bli medlemmar. Igår (bara sex månader efter lanseringen) hade över en halv miljon kunder blivit medlemmar.

– Vi räknade inledningsvis med att ha cirka 600 000 medlemmar vid årsskiftet, fortsätter Karl Emil Nikka. Med den nuvarande ökningstakten räknar vi snarare med att nå en miljon medlemmar till dess.

Alla medlemmar kan köpa utvalda förbrukningsvaror (t.ex. batterier) till extra bra priser och får medlemserbjudanden varje månad. De får också poäng på allt de handlar och kan se sin köphistorik på webben.

Möjligheten att lära känna sina kunder bättre och därigenom kunna ge ännu bättre service var den främsta anledningen till att Kjell & Company lanserade medlemskapet.

– När vi lär känna våra kunder bättre kan vi ge dem ännu mer relevanta erbjudanden. En av våra mest lyckade kampanjer var ett erbjudande på tillbehör till enkortsdatorn Raspberry Pi. Det skickade vi ut till alla medlemmar som vi visste var intresserade av det. Merparten av våra kunder hade varit ointresserade av ett sådant erbjudande, men våra Raspberry Pi-entusiaster älskade det, förklarar e-handelschef Stefan Olsson.

– När vi vet vad våra kunder efterfrågar vet vi också vad vi ska fokusera på. Det var för övrigt en av huvudanledningarna till att vi inte vill ge medlemskapet något distanserande klubbnamn. Det är ju vi tillsammans med våra kunder, ”Kjell och company”, som gör produkterna och butikerna så relevanta som möjligt, avslutar Karl Emil Nikka.

Medlemskapet är i nuläget endast tillgängligt i Kjell & Companys svenska butiker och svenska webbutik. Besök www.kjell.com/se/medlem eller kontakta Karl Emil Nikka för mer information om medlemskapet.