Anrik silltillverkning får ny profil

Anrik silltillverkning får ny profil

Klädesholmen Seafood renodlar sin produktflora genom att samla alla varumärken under ett och samma namn: Klädesholmen

På västkustön Klädesholmen med silltraditioner sedan 1500-talet, har sillen alltid varit den viktigaste näringen. I början av 2000-talet slogs öns kvarvarande konservfabriker samman och Klädesholmen Seafood bildades, medan varumärkena, bland annat Alax, Bråse, Klockbojen och PK Konserver, behölls.

Nu tar Sveriges mest anrika silltillverkare ytterligare ett steg för att tydliggöra sina produkter och stärka varumärket.

"Uppfattningen av varumärket Klädesholmen har varit otydlig såväl bland grossister och slutkunder. Det tänker vi ändra på, samtidigt som vi känt ansvaret att slå vakt om vårt ursprung", säger Per-Aste Persson, VD på Klädesholmen Seafood.

Det nya Klädesholmen Seafood är sex år gammalt. Genom att samla all erfarenhet och kompetens från de enskilda fabrikerna fick man ökade resurser att agera i linje med dagens krav på produktion och effektivitet. Det blev också möjligt att ta ett helhetsgrepp på historia och framtid under namnet Klädesholmen.

I samband med profilförändringen lanserar Klädesholmen en ny logotyp och grafisk profil.

"Att vi sen en tid arbetat med att ta fram en ny profil är mycket tack vare nästa generation här på ön som har fått oss att förstå att vi måste lyfta blicken och visa upp våra framtidsvisioner. Det är bara så vi kan säkerställa att en genuin svensk sillfabrik kan fortsätta utvecklas", säger Per-Aste Persson.

I det konkreta arbetet med den nya profilen har Klädesholmen Seafood fått hjälp av Ulf Sandberg, Grow, och designer Ylva Boske, BoskeSthlm, med flera.

Per-Aste Persson Tel: 0304 600185 eller 0706 23 66 23

Mail: PAP@kladesholmenseafood.se

Morgan Bråse 0304 600186 eller 0705 673010

Mail: MB@kladesholmenseafood.se