Årets Sill 2021, Klädesholmen

Krabba och Majs sätter smak på Klädesholmens Årets Sill 2021

Årets Sill lanseras nu för trettonde året i rad. En måndag i februari fick Sjöräddningsstationen i Bohuslänska Fjällbacka besök av Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill som presenterade fyra nominerade sillinläggningar. Juryn, som bestod av mycket engagerade sjöräddare, fick i vanlig ordning avlägga sin röst på den sill som föll dem bäst i smaken. Den stora vinnaren blev en krämig sill med krabba och en fräschör av citron och dill. En sill som för tankarna till skaldjursfest och ljumma sommarkvällar!

Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet. I år har Klädesholmen Seafood’s produktutvecklare Johanna Karldén framför allt arbetat med att få fram rätt balans och syra i smaken tillsammans med Salt & Sills köksmästare Andreas Bernalt.

- Jag tycker vi har lyckats riktigt bra med att balansera krabban med den fräscha smaken av citron., säger Johanna Karldén. Den har en väldigt fin sötma och crunch från majsen!

En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 71 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 200 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.

Sillen har vanligtvis lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på Bohusländska Klädesholmen. I pandemins spår går det inte heller i år att arrangera en folkfest med trängsel på bryggorna på Klädesholmen. Istället kommer man uppmärksamma Sillens Dag med en silltallrik som kommer finnas att köpa runt om på medverkade restauranger på Tjörn och Stenungsön. På tallriken kommer det finnas tre sorters sill, bland annat Årets Sill 2021. Intäkterna från försäljningen av silltallriken går oavkortat till Sjöräddningssällskapet.