Timo Räisänen, Malin Söderström, Paul Svensson, Annika Ingemarsson samt Rolf Westerström och Peter Harryson utsåg ”Bacon & Pepparrot" till Årets Sill 2013

Nu är Årets Sill 2013 utsedd. Den namnkunniga juryn under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning var enig och utsåg ”Bacon och pepparrot” till Årets Sill 2013.

Juryns motivering lyder: "En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken."

I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen, ingick förutom Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och, som alltid,Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner.Dessutom går en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet, som är beroende av gåvor och frivilliga insatser. Årets Sill 2012 gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet.

– Som vanligt var det väldigt jämnt mellan fyra goda sillar men vi var helt överens i juryn. "Bacon och pepparrot" stack ut. Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, ständig juryordförande.

– Årets Sill 2013 är väldigt välbalanserad smakmässigt och står bra på egna ben. Bacon och pepparrot är två traditionsrika smaker som i ett sammanhang med sill ger en innovativ upplevelse. Inläggningens lite rökiga eftersmak ger också en härlig fräschör. Initiativet till Årets Sill är beundransvärt, det borde finnas fler tillfällen liknande detta där vi lyfter svensk matkultur, säger kocken och matinspiratören Paul Svensson.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni.

För ytterligare information kontakta:

Peter Harryson, ständig ordförande Årets Sill, tfn 0761-162835

Ann Waldeborn, presskontakt Årets Sill 2013 (även bilder), tfn 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se

www.aretssill.se, www.saltosill.se www.kladesholmenseafood.se

På Klädesholmen, på Tjörns västsida, finns en silltradition sedan 1594. Här har man i generationer utvecklat sillen till den inlagda delikatess den är idag. När de fyra kvarvarande konservfabrikerna på Klädesholmen slogs samman i början av 2000-talet bildades Klädesholmen Seafood, som idag förvaltar den svenska silltraditionens yrkeskunnande och hantverksskicklighet. Bara en kort pir bort ligger den erkända skärgårdskrogen Salt & Sill, som med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav också bidrar till att lyfta sillen och dess traditioner.

Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och skärgårdskrogen Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar, som presenteras för en jury. Jurymedlemmarna provsmakar och utser slutligen Årets Sill. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. Årets Sill bidrar med en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Den vinnande sillinläggningen produceras av Klädesholmen Seafood. Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni.