Klarahills begravningsbyråer livesänder begravningar

Att få ta avsked är viktigt i ett sorgearbete. Samtidigt avråds vi från att träffas i större folksamlingar och att sitta för nära varandra.

Redan nu finns riktlinjer för gästerna när de kommer till begravningen, men det måste också finnas ett alternativ för den som inte kan eller vill närvara fysiskt. Likaså om sammankomster framöver stoppas helt. Därför erbjuder Klarahills begravningsbyråer  livestreaming på platser där det är tillåtet och möjligt.

- Vi ser hur många begravningar i de hårt drabbade norra delarna av Italien hålls utan gäster, för att människor antingen är sjuka, i karantän eller helt enkelt är rädda för att samlas. Det sista avskedet är oerhört viktigt för de efterlevande och vi får nu många förfrågningar om alternativa lösningar. Vi vill göra allt vi kan för att ingen ska behöva avstå från att säga adjö till en älskad anhörig, säger Klarahills VD, Niklas Steenberg.

- Vi vill på alla sätt underlätta i en tid då många känner oro och behovet av gemenskap kanske är ännu större än vanligt. Att delta hemifrån kan säkert kännas ovant, men samtidigt finns något fint i att veta att man är många som gör det tillsammans, bara på lite olika håll. På det här sättet kan ju alla delta, även vänner och släktingar som rent geografiskt befinner sig långt borta eller av olika skäl bör undvika fysiska sammankomster.

- Varje begravning är unik och det är den som beställer begravningen som bestämmer om det kan vara en bra lösning. Det här är ett nytt sätt att samlas och vi förstår att många kan ha frågor och funderingar. Våra begravningsbyråer håller öppet och våra rådgivare finns även tillgängliga via telefon eller videomöte. Tillgänglighet betyder oerhört mycket i en svår stund.

Niklas Steenberg, VD Klarahill, 010-174 10 18, niklas.steenberg@klarahill.se