Hemma hos Värmlands största spannmålsbonde

Jan Helin är en minst sagt rutinerad lantbrukare. Ända sedan 1975 har brukat jorden i Härtsöga, strax utanför Karlstad. Och intresset som började bakom ratten på en 29 hästars Ford-traktor har under årens lopp kommit att bli en passion – fördelat över 750 hektar.

Rullar du in på gårdsplanen hemma hos Jan Helin är det knappast någon 10.000-kronors-fråga att gissa yrket. Praktiskt taget överallt står en maskin eller traktor – här bor utan tvekan en lantbrukare. Men gårdsplanen är bara en liten del av Jans verkliga tillgångar som finns i marken.

”Just nu äger jag runt 750 hektar varav 350 åker, resten arrende”, berättar Jan.

Den omfattningen var det inte 1975, när Jan som femte generation tog över gården.

”I takt med att åren har gått har det blivit mer och mer. Förr i tiden gick det att driva mindre lantbruk betydligt lättare, men idag är det storlantbruk som gäller, vilket gjort att vi ökat allteftersom”.

Våren är Jans favoritårstid

Jan plöjer, sår och skördar spannmål och vall. Såväl höst som vår.

”Varje år blir det väl i runda slängar 3000 ton spannmål och 10 000 ton vall. Hösten är nog den mest intensiva perioden; då slår jag vallen, tröskar och jobbar med höstsådden. Så då finns det att göra, skrattar Jan, och lägger till: ”Alla årstider har något visst. Men våren är alltid speciell, när allt sätter fart”.

Det är då Jans 44 år av lantbrukserfarenhet kommer särskilt till nytta. Tajming är A och O.

”Det viktigaste är alltid att så i rätt tid så att markfukten behålls så bra som möjligt. Samtidigt får man inte så för tidigt heller, då blir det för packat. Det kluriga är att hitta den gyllene medelvägen. Det finns ingen vår som är den andra lik. Sedan är det klart att man har utvecklat en känsla för när det är dags”.

Mer data och teknologi

Förutom fingertoppskänsla krävs det också utrustning. För Jans del allra helst från John Deere.

”Jag har haft John Deere rätt länge nu, och trivs bra med deras grejer. Idag är det data, data, data vilket kan vara en utmaning för en äldre lantbrukare som jag, men man försöker ju hänga med så gott det går”.

För den pågående högsäsongen har Jan också en önskan. Regn. Förra sommarens torka är inget Jan vill se en upprepning av.

”De två senaste somrarna har det inte regnat mycket alls. 2017 var det åtminstone svalare och marken torkade inte ut på samma sätt. När det blir så varmt som ifjol finns det egentligen inte mycket att göra…det är för stora arealer för att vattna. Så det får gärna regna med jämna mellanrum framöver”.

Låt oss – för Jan och alla lantbrukares skull – hoppas att väderguden lyssnar och nås av hans önskan.

Om reportageserien #ilovemymachine

Under parollen/hashtaggen #ilovemymachine kommer du framöver lära känna säljande och köpande kunder hos Klaravik. Personerna är olika och bor i hela landet. Men en sak för dem samman, nämligen kärleken till maskiner, verktyg och fordon.

• Entreprenadfrågor, maskiner

• lantbruk