Hyresmaskiner omvandlar tipp till flipp genom Klaravik

Sommaren är i full blom och bland trädgårdar och altaner svär nog en och annan hobbysnickare. Tur då att vår säljande kund Hyresmaskiner i Eskilstuna kan rycka in med tips för att rädda ett strandat semesterprojekt från slitsamt fiasko:

”Att slita häcken av sig med handkraft som får arbetstimmarna att rinna iväg är inte bara glädjedödande. Det är direkt dumsnålt när verktyg och maskiner finns”, säger Rikard Sundin på Hyresmaskiner.

Längs en estrad av industriflaggor hittar vi fram till Hyresmaskiner i Eskilstuna. I personalrummet, just bakom butiksdisken, hugger Rikard Sundin och Janne Wenström in dagens lunchtallrik. Det är inte första lunchpausen ihop. Båda har varit verksamma i branschen sedan i början 1990-talet och har sedan 1996 drivit Hyresmaskiner tillsammans. Genom upp- och nedgångar. För ett uthyrningsföretag var 1990-talets början en prövning, likaså finanskraschen 2008.

”Vi påverkas såklart av hur många byggen som pågår. Det styr efterfrågan av våra verktyg och maskiner. Men det känns som vi hittat en stabil nivå i det hela”, säger Rickard.

Agera inte dumsnål som hemmasnickrare

Så här i sommartider vaknar en särskild kategori av hyrare och köpare. Hemmasnickrarna. Och Rikard och Janne har några konkreta råd till alla hobbyfixare där ute.

”Först och främst: ta till hjälpmedel i form av verktyg och maskiner när det finns. Att slita häcken av sig med handkraft som får arbetstimmarna att rinna är inte bara glädjedödande. Det är direkt dumsnålt. Och satsa på kvalitetsmärken framför lågpris, de håller så mycket bättre”.

Bidrar till att verktygen lever vidare

Sedan några år tillbaka har Hyresmaskiner gjort affärer på fler sätt än den ordinarie uthyrningen. Dugliga maskiner och verktyg som tidigare kunde kasseras lever nu vidare hos andra företag och privatpersoner. Genom auktioner på Klaravik.

”Som uthyrningsföretag har vi höga krav. De verktyg vi hyr ut måste vara av mycket, mycket gott skick. Men det innebar inte att produkterna vi tidigare slängde alltid var helt utnötta. Här har Klaravik fyllt en bra plats för oss – och förhoppningsvis hos våra köpare”, säger Janne och fortsätter:

”Eftersom vi jobbar med kvalitetsmärken finns det goda möjligheter att kräma ur mer ur verktygen och maskinerna även efter de lämnat oss. Ta ett stämp eller vajerblock, till exempel, det kan åldras med värdighet och göra nytta under lång tid”.

Det, om något, är ett hållbart bygge.

Om reportageserien #ilovemymachine

Under parollen/hashtaggen #ilovemymachine får du lära känna säljande och köpande kunder hos Klaravik. Personerna är olika och bor i hela landet. Men en sak för dem samman, nämligen kärleken till maskiner, verktyg och fordon.

• Entreprenadfrågor, maskiner

• eskilstuna