Nu säljer dykarprofilen sin raritet: världens första Grand Banks 42

År 1965 invigdes det första exemplaret av träbåten Grand Banks 42. Nu är samma båt till salu på Klaravik – med en kunglig historia av vrakdykningar i Östersjön.

Båten heter Magdalena, byggdes i Hongkong och har serienummer #1. Den är alltså den allra första i Grand Banks klassiska 42-serie, som i dag finns i drygt 1 500 exemplar.

I nästan ett kvarts sekel har båten ägts av Jan Sangrud – en legendar inom svensk vrakdykning. Nu väljer han att sälja den på auktion hos Klaravik.

”Det är mycket delade känslor”, säger han. ”Får man vara vemodig när man är 74 år och man? Det är en separationsångest, helt klart. Jag har massor av positiva minnen av båten. Men jag ser framför mig en ny fas i livet. Det är dags att pensionera sig och ligga i solen lite. Jag tänker inte sluta dyka, men var sak har sin tid. Att byta dykbåten mot en surfingbräda, det är inte helt fel heller.”

Jan Sangrud, som började jobba med dykcharter 1973, har använt Magdalena till guidade vrakdykningar i Östersjön. Den har totalt åtta kojplatser, fullständigt kök, dusch, toalett och optimal utrustning för dykare. Dessutom har däcket provgåtts av ädla fötter.

”Jag har skjutsat kungen!” säger Jan Sangrud. ”Men det kanske jag inte får berätta… Det är nog tio år sedan nu. Båten är mönstrad i det marina hemvärnet, och när kungen skulle ut på inspektion i skärgården valde man ut Magdalena till det. Jag hade hoppats få ett kungaporträtt, men det fick jag inte.”

I en artikel i båtmagasinet Passagemaker skildras Magdalenas hela historia: från tillverkningen i Hongkong, via USA:s kustbevakning och havsfiske i Texas, till Jan Sangrud och hans jobb med att renovera den. Hur ska berättelsen fortsätta nu?

”Det vore kul om den köps av några unga, hungriga dykare som vill ha en häftig båt att åka runt i Östersjön och dyka efter vrak med”, säger Jan Sangrud. ”Eller att någon vill ta den tillbaka till Amerika. Var ska Grand Banks #1 vara om inte i Amerika? Men man kan ha den till andra saker också. Den är fullt användbar som familjebåt, om man vill det.”

Auktionen pågår till den 30 juni. Se bilder och lägg bud här: https://www.klaravik.se/auction/product/dykbat-grand-banks-42-nr1/